Ejie Najihah


LandOwner

This blog tells you nothing except the story of an ordinary girl's life. Oh ya! This blog contained quotes and short stories as well

A real story..



Saturday, 18 June 2011 | 15:43 | 0 ?
She sits there in class. The teacher is talking. She doesn't listen to a word she's saying. Here he is again.

Him: Hey, stranger.

Her: What are you doing here? Aren't you supposed to be in class? 

Him: Well, technically I am. But this isn't really me. I'm in your thoughts. I tend to be here often don't I? 

Her: Unfortunately, yes. 

Him: Why do you say unfortunately?

Her: Because I must forget about you and my feelings for you.

Him: Why?

Her: Cause you don't feel the same way about me as I feel about you. 

Him: Hmm. 

There's a pause. 

Him: So, why are you taking this class?

Her: I have to in order to be a professional. In order to please my father. 

Her hair is in her face. He pushes it back gently and looks at her. 

Him: For once, why can't you please yourself?

Her: Because.

Him: Because, that's an interesting answer. Come on we all know that you don't want to be what they want you to be. You want to be more than that. 

Her: No, I don't.

Him: Right. 

Once again that pause. 

Her: Would you leave already?!?!?!

Him: Nope.

Her: Why?!?!?!

Him: Cause you don't want me to. 

She stares at him. He stares back and smiles

Her: You're being too personal. 

Him: You've answered every question so far. I guess it doesn't bother you. Or does it?

Her: No. It doesn't bother me at all. 

Once again he smiles and places his hand under her chin and stares into her eyes. She pushes him away. 

Him: Why do you deny your feelings for me?

Her: These feelings I have are messed up. I think that I'm over you and then I see you. You have no idea what you do to me. You know me so well and I trust you so much. I lo...You know what? Forget it! 

He gets closer to her face. 

Him: Say what you were going to say.

She looks into his eyes. Her eyes are tearing up. She feels the drop fall down her cheek. He brushes the tear away. 

Her: I love you. 

He smiles and kisses her. A kiss so deep yet so gentle. Once again he's gone just as fast as he arrived. 

Cinta hanya kepada Allah.. =)



Friday, 17 June 2011 | 04:47 | 0 ?
“Assalamualaikum, maaf cikgu, saya lambat”, kata Aisyah yang terlambat ke kelas tambahannya pada petang itu. Cikgu Alif hanya tersenyum dan memberikannya helaian kertas latihan. Aisyah mengambil tempat duduk berhampiran dengan sahabat baiknya. Firdaus yang dari tadi hanya tertunduk cuba meyakinkan hatinya yang dia tidak mempunyai apa-apa perasaan terhadap Aisyah. Lama sudah dia memendam rasa. Dia sedar siapalah dia dibandingkan dengan Aisyah, seorang gadis yang cantik, bijak dan beragama.
 Sepanjang mengenali Aisyah, jarang-jarang sekali dia melihat Aisyah berbual dengan lelaki lain, pakaiannya juga sentiasa menutup aurat, Perilakunya lemah-lembut, senyumannya manis. Itulah yang menarik hati Firdaus. Sedangkan Firdaus hanya seorang pelajar yang rendah akhlaknya, dia sendiri mengakui hal itu.Biarpun menuntut di sekolah agama, tetapi solatnya entah ke mana dan waktu-waktunya sering disibukkan dengan aktiviti yang tidak berfaedah.
 Suatu petang,Firdaus duduk berehat di halaman rumahnya sambil membaca majalah hiburan, dia memang tidak pernah ketinggalan dari segi hiburan. Tiba-tiba dia dikejutkan dengan suara seorang perempuan memberi salam. Firdaus menghampiri pintu pagar. Hampir terkeluar biji matanya melihat Aisyah sedang berdiri sambil memegang bungkusan yang tidak tahu apa isinya.
“Ganggu ke? Maaf lah..ni mak saya suruh hantar kepada mak awak. Asyraf pulang ke kampung .”Firdaus hanya membalas dengan ucapan terima kasih. Mereka berbalas salam dan Aisyah berlalu pergi.
Asyraf... apakah kaitan Aisyah dan Asyraf? Semalaman Firdaus memikirkan perkara tersebut. Asyraf adalah rakan baiknya di kelas tambahan. Tetapi tidak pernah pula Asyraf menyebut tentang Aisyah. Dia akhirnya terlena. Dalam lenanya Aisyah bertandan lagi, cukup indah sekali baginya.
Keesokan paginya dia bangkit, bangkit dengan satu azam! Ya. Dia telah bertekad. Dia mahu meluahkan perasaannya kepada Aisyah. Dia mahu memiliki Aisyah. Tidak mahu terlambat, Aisyah tidak boleh dibiarkan jatuh ke tangan orang lain.Terketar-ketar tangannya menaip mesej menghulurkan salam perkenalan kepada Aisyah.

Seketika kemudian telefonnya berbunyi. Menandakan ada mesej yang diterima. Alangkah gembiranya dia apabila salam perkenalannya disambut mesra. Mereka terus berbalas mesej selama beberapa hari.
Bagi Aisyah tiada salahnya hanya berkawan. Tidak pula dia sedari maksud sebenar Firdaus. Aisyah juga mengagumi wajah tampan Firdaus, tetapi perasaan itu disembunyikan daripada sesiapa pun. Aisyah yakin dia pasti akan diejek lantaran perwatakan buruk Firdaus. Tiga hari selepas perkenalan mereka, Firdaus berjaya mengumpul kekuatan untuk meluahkan rasa hatinya kepada Aisyah.
“Saya nak tanya awak satu soalan, boleh?, “Apa dia?”, Aisyah membalas ringkas.
“Kalau saya nak couple dengan awak, awak nak tak?”, Terasa hampir gugur jantung Aisyah tatkala membaca mesej Firdaus itu.
Tidak disangka sejauh itu niat Firdaus. Dia buntu memikirkan jawapannya. Memang sepatutnya dia menjawab “tidak” dengan tanpa ragu- ragu. Bukan dia tidak tahu couple itu hukumnya haram. Tetapi hatinya terus mendesak untuk dia berkata ya.
Firdaus juga sudah berjanji untuk berubah jika Aisyah menerimanya. Dia meminta masa selama tiga hari daripada Firdaus untuk memberikan jawapan. Firdaus pula hanya bersetuju. Tetapi sebenarnya Firdaus hairan kerana sebelum ini gadis-gadis yang ”dilamarnya” pasti akan bersetuju tanpa berfikir panjang.
Tempoh tiga hari yang dipinta Aisyah sudah berakhir. Firdaus menghantar mesej meminta jawapan daripada gadis itu. Aisyah sudah bersedia dengan jawapannya. Firdaus menanti dengan penuh debaran sama ada dia dapat memiliki gadis yang dicintai dan dikaguminya. Telefon bimbitnya berbunyi lagi. Terketar-ketar tangan Firdaus membuka mesej.
“Maaf, saya tak boleh. Saya tak tahu kenapa tetapi saya rasa takut.”
Firdaus hanya terkebil-kebil. Spontan jarinya menaip mesej.” Tapi kenapa?” dan mesejnya dibalas “ Sabda Rasulullah s.a.w “Barang siapa yang jatuh cinta, lalu menyembunyikannya dan memelihara kesucian dirinya serta bersabar sampai dia meninggal dunia, maka dia adalah seorang yang mati syahid.”
“Kuno betul...macam orang tua dulu-dulu je. Kau ingat kau cantik dan baik sangat ke? Sombong...memilih pulak. Jadi anak dara tua nanti baru kau tahu!”, bentak Firdaus dalam mesejnya.
Aisyah merenung telefon bimbitnya, dan tanpa disedari air matanya menitis. Bukan dia menyombong, dan bukan pula dia memandang rendah pada Firdaus.
Sejujurnya ada perasaan cinta yang dipendam, namun dia lebih cintakan Allah, Allah tetap cinta utamanya. Dia nekad untuk membuat perubahan dalam diri dan mengabaikan cinta dunia buat masa ini. Banyak lagi yang perlu diutamakan. Dia sedar masih jauh perjalanannya.
Setahun berlalu, Firdaus masih hanyut dalam dunianya sendiri. Dia masih belum dapat melupakan Aisyah. Baginya Aisyah seorang yang terlalu ekstrem dalam agama sehinggakan untuk bercouple pun dia takut, sedangkan pada zaman ini bercouple adalah trend masa kini. Baginya mereka masih boleh bercouple dan dalam masa yang sama, menjaga ada dan batas pergaulan mereka.
.
Suatu hari, Fitri, abang kepada Firdaus yang seorang pelajar perubatan di University of Bristol,UK pulang bercuti. Firdaus dan Fitri memang amat rapat sejak mereka kecil lagi namun kedua mereka mempunyai sikap yang sangat berbeza. Malam itu Firdaus datang ke bilik Fitri untuk berbual-bual dan melepaskan rindu. Firdaus berbaring di katil Fitri sambil termenung memandang syiling sementara menunggu Fitri yang sedang mandi.
Dari laptop Fitri lagu "UNIC-Atas Nama Cinta” berkumandang memenuhi ruang kamar itu. Firdaus hanya menikmati iramanya tanpa menghayati maknanya.

Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redhaNya

Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
NikmatNya
SyurgaNya
CintaNya....


Tersentak Firdaus mendengar bait-bait kata lagu itu, seperti ada kaitan dengan dirinya. Bayangan Aisyah muncul di fikirannya, dia memainkan semula lagu itu dan kini dia betul-betul menghayati maksudnya. Pelbagai persoalan bertandang di kotak mindanya.
Sebaik sahaja Fitri selesai mandi, Firdaus segera bertanya kepada abangnya:
“Pit, kau kat sana tak ada girlfriend ke?”
“Hish kau ni, studytak habis lagi nak ada girlfriend apanya”.
“Kawan-kawan kau pun tak ada girlfriend?”
"Kawan-kawan aku adalah yang dah ada girlfriend.”
“Habis tu kau tak nak ada girlfriend? Muka kacak tak kan tak ada orang nak ? Ke sikit je Melayu kat sana?”
“Orang Melayu ramailah jugak. Tapi aku rasa ibu dan ayah tak bagi kot aku kahwin sekarang.”
“Pit! Alamak Pit. Aku bukan suruh kau kahwin la. Aku tanya ada tak kau couple dengan siapa-siapa.”
“Hish...Aku faham kau bukan suruh aku kahwin. Tapi tiada hubungan yang sah sebelum kahwin. Jodoh kita Allah dah tentukan.”
“Tapi kita kena lah cari,kan? Takkanlah jodoh datang macam tu je kat depan muka pintu?”
“Memang lah jodoh kena cari, tapi cari dengan cara yang diredhai Allah. Always remember my brother, matlamat tak menghalalkan cara. Tak pernah...”
“Habis tu macam mana nak jumpa jodoh kalau macam tu?”
Firman Allah SWT:
Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga).[Surah An Nur, ayat 26]
“Wow. Kau pergi sana jadi ustaz ke? Habis tu maksudnya aku akan dapat perempuan tak baik la? Sebab aku ni macam jahat je.”
“Mungkin ya, mungkin tidak. Allah yang merancang. Kadang-kala Allah jadikan sebaliknya untuk kita saling melengkapi.”
“Kau nak isteri macam mana Pit ?”
“Kalau boleh aku nak isteri yang cintakan aku, rindukan aku..Dan semuanya kerana Allah.
“Aduhai... hahaha! Lawaknya. Habis tu kalau tak cantik macam mana?”
“Cantik tu subjektif la. Bagi aku cantik yang sebenarnya tu cantik dalaman. Because it will never fade away. Kalau kau sayang dia sebab cantik luaran semata-mata, kecantikan tu tak kekal, cuba kau bayangkan muka dia masa umur 80-an, kau sayang dia lagi tak agak-agaknya masa tu? Sebab tu bukan perkara main-main nak cari isteri, kena minta pandangan Allah. Insyaallah boleh berkasih-sayang sampai ke syurga. Jadi ketua bidadari aku kat syurga nanti. Rumahtangga pun diberkati.”
“Habis tu kalau couple tu jahatlah?”
“Allah larang kita bercouple. Kenapa? Nah. Baca artikel ni” Kata Pit sambil menghulurkan helaian artikel yang menjelaskan hukum couple.
“Rasulullah SAW pun pernah bersabda, kalau kita mengahwini seorang perempuan kerana agamanya, nescaya beruntunglah kita, insyaAllah”, pesan Fitri lagi.
“Oh...okey. Apa-apa pun, terima kasih ye. Okey lah Pit, aku nak tidur dah ni. Selamat malam.”
Malam itu tidur Firdaus tidak lena. Artikel itu pun sudah beberapa kali dikhatamnya. Rasanya dia sudah faham mengapa Aisyah menolak cintanya. Rasanya Aisyah seorang yang berpandangan jauh. Jauh sampai ke akhirat, bukan untuk dunia semata-mata.
Semalaman dia tidak dapat tidur. Dia melangkah ke bilik Fitri untuk berbual lagi dengan abangnya itu. Dia tidak pasti sama ada Fitri sudah tidur atau belum. Jam menunjukkan sudah pukul tiga pagi.Jika dahulu, Fitri masih mentelaah pelajaran waktu ini. Berhati-hati pintu bilik Fitri dikuak, kelihatan Fitri sedang berteleku di atas sejadah.
Perlahan-lahan Firdaus menghampiri Fitri yang sedang khusyuk berdoa dalam esak tangis. Dalam doanya dia menyebut:
“ Ya Allah ya Tuhanku... KasihMu sentiasa segar dalam setiap hembusan nafasku. Betapa lemahnya hambaMu ini. kepadaMu kelak tempatku kembali, janganlah kau biarkan cintaku terhadap dunia yang menipu daya ini melebihi cintaku padaMu.”
Jantung Firdaus mulai berdegup kencang semasa mendengar luahan hati Fitri di dalam doanya. Firdaus segera berlari menuju ke biliknya, dia menangis sepuas hati , entah dari mana datangnya air mata yang begitu kuat sekali mengalir membasahi pipinya, dia juga kurang pasti. Yang dia tahu hatinya terasa tidak tenang, dia mempunyai segala-galanya namun masih terasa kekosongan.
Terasa betapa jauhnya dia dari Tuhan. Betapa lemahnya dia. Dia mengambil wuduk dan menghamparkan sejadah, berhabuk sejadah itu diselaputi kejahilannya. Dia menunaikan solat fardhu Isyak. Hatinya berasa sedikit tenang.
Esoknya, pagi-pagi lagi dia telah berjumpa Fitri.
“Pit, aku rasa macam nak berubah la.”
“Alhamdulillah. Gembira aku dengar, tapi tiba-tiba je?”, tanya Fitri sedikit kehairanan.
“ Sebenarnya semalam aku dengar kau minta ampun pada Allah, kenapa kau menangis? Aku rasa kau ni macam baik sangat. Tak macam aku ni...”
“ Baik la sangat kan. Daus, cuba bandingkan amalan kita dengan amalan para nabi dan sahabat, macam langit dengan bumi! Aku takut Allah tak terima taubat aku selama ini. Hari-hari macam-macam dosa aku buat, ada yang sedar, ada yang tak sedar. Itu tak termasuk lagi dosa masa zaman jahiliah aku dulu.”
“Kau tak rasa malu ke kalau ada orang tahu lelaki macho macam kau ni menangis malam-malam?”
“ Malu? Kenapa? Daus,memang malu tu sebahagian daripada iman, tapi malu kenalah bertempat. Hakikatnya malu itu tak mendatangkan sesuatu pun melainkan kebaikan . Bukan satu perkara yang memalukan pun.
Nabi Muhammad SAW, pemimpin umat, ketua negara. Baginda telah dijanjikan Allah tempat di syurga namun baginda masih beristighfar tidak kurang 100 kali sehari, kita macam mana? Baginda sembahyang sampai bengkak-bengkak kaki, kita pula?
“ Best ke menangis malam-malam ini.”
“ Best. Best sangat. Macam kau bercakap dengan seorang yang setia dengar tak kira apa pun masalah kau, tak kira masa. Yang tak hina kelemahan kau. Dia bagi kekuatan pula pada kau. Yang tak jemu dengar rintihan kau. Yang pujuk kau dengan janji-jani yang pasti. Yang suka dengar permintaan kau. Yang beri kau rezeki. Yang tahu apa yang terbaik untuk kau. Macam i tulah rasanya.”
“Ada ke orang yang macam tu?”
“Memang tak ada lah yang setia macam tu. Hanya Allah yang Maha mendengar. Allah dekat dengan kita.”
Allah berfirman:
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. [Al-Baqarah: 186]
Indahkan ayat-ayat Allah? Jadikan Allah sebagai kekasih kita, dan Quran adalah ayat-ayat cintaNya. 200% sure akan rasa bahagia lepas ni, sampai akhirat, selama-lamanya...insyaAllah.”
Fitri menghulurkan sebuah buku bertajuk tulisan Imam al-Ghazali yang telah diterjemahkan. Dia berasa cukup bahagia dengan minat adiknya untuk berubah. Dalam hatinya dipanjatkan doa agar adiknya terus istiqamah di jalan Allah.
“Kalau nak berubah kena kuat tau, macam-macam dugaan. Dunia ni penuh tipu daya. Bukan suruh kau abaikan dunia sampai tak belajar, tapi buat apa-apa pun mesti kerana Allah. Allah suruh kita teroka ilmu sedalam mungkin. Kena istiqamah tau. Apa-apa masalah rujuk la ustaz ke… atau orang-orang alim, jangan pergi tanya orang sesat pula.”
“Tak tua sangat ke aku ni nak u-turn semula?”.
“ Tua ke? Aku lagi tua. Umur baru 16 dah kata tua. Bro, never too old to learn, never too late to turn. Aku akan selalu doakan kau. Uhibbuka fillah khair kathira.”
“ Okey, thanks Pit. Kau memang understanding lah..,uhibbuka fillah aidhon. bluek!”, usik Firdaus sebelum melangkah keluar dari bilik Fitri.
Perubahan sikap Firdaus sedikit sebanyak telah menjadi perangsang kepada mereka untuk turut berubah. Buku itu mula dibelek-belek. Setiap helaian dihayati dengan penuh minat. Hatinya terasa tenang. Sedikit demi sedikit perubahan dilakukan dalam dirinya. Hobi lamanya yang tidak berfaedah sudah lama ditinggalkan.
Dia juga mula berdakwah kepada rakan-rakan dan ahli keluarga. Pada mulanya dia mendapat cemuhan, kata mereka Firdaus berubah untuk Aisyah, tetapi Firdaus tetap dengan prinsipnya kerana dia yakin Allah dekat dengannya dan Allah Maha Mengetahui niatnya.
Kecekalan dan ketabahan Firdaus berkat rahmat ilahi mendekatkan dirinya dengan cita-citanya untuk bergelar seorang doktor yang akan mampu merawat penyakit jasmani dan rohani bangsanya. Dia kini bergelar seorang graduan dari Universiti Ain Shams.Menunggu untuk melapor diri di Hospital Tengku Ampuan Fatimah, Pekan Pahang.
Tengahari tadi juga dia selamat diijab kabulkan dengan bidadari yang dinantinya sekian lama, Aisyah Humaira’ binti Ibrahim. Berkat bantuan kembar Aisyah, Asyraf Mukmin sebagai orang tengah. Malam itu mereka solat sunat pengantin baru bersama. Selesai solat, mereka bersalaman. Kelihatan permata jernih mengalir membasahi pipi Aisyah.
Dia turut sebak menahan tangis. Namun dengan tenang dia mengawal perasaan.
“Kenapa Humaira’ menangis? Humaira’ sedih ke?”
“Bukan Abang, Humaira’ bersyukur sangat. Kasihnya Allah pada kita, disimpulkan kita dengan ikatan suci. “Abang pun gembira sangat Humaira’, Allah kurniakan abang bidadari yang sangat cantik, cantik segala-galanya. Lengkap separuh agama abang. alhamdulillah... ”

dan ceritera hati pun bermula..



Monday, 13 June 2011 | 19:42 | 0 ?
` ejie ada knal sorang guy ..

` lamak dah ejie kawan an nya..

` mula jumpa , 2006 .. time Kem Literasi Maklumat di Mukah.. 

` time ya siksuka an nya .. sebab rupa nya kdak org sombong jak.. tegur pun sekda.. senyum pun sik.. huhhh =.='

` then , 2007 jumpa gik.. ujung taun.. time lawatan ke Kuching.. lawatan khas k student2 5A UPSR .. time ya dengar nya dah da gerek. so makin siksuka la sebab baruk taun 6 dah bergerekk...uhhhh.. kenjit nak
? haha..

` time 2008 .. doeh ! jumpa gik an nya.. sama kelas an ejie.. lamak2 kawan.. ejie kdak suka gk an nya.. tp, i deny that feelings so that i won't fall in love with him.. huuu.. 

` time 2009 , makin rapat jak mkduak.. best kwn an nya..mala jak nya polah lawak.. p, time ya, nya suka an mpuan lain.. so , still keep the same feelings.. =')

` huhu.. dipendekkan cerita.. pada 6 JUN 2011 kol 12.00 tengahari .. nya ngajak ejie gerek..  Alhamdulillah.. rasa betol2 bahagia.. hehe.. 

` but then , mlm ya nya mintak break.. huhu.. sbb ? sbb nya sekpat melupakan grk nya b4 ejie..tapi sekpa.. ejie melepaskan nya dgn sepenuh hati sbb syg nya.. =')

` ejie tetap akan tunggu nya.. InsyaAllah .. 
























































18:12 | 0 ?
♥єνєяу gιяℓ нαѕ тнαт σиє вσу тнαт тнєу'ℓℓ иєνєя gєт σνєя..♥

♥тнαт σиє ωнσ мαкєѕ уσυ ℓαυgн...♥

♥тнє σиє ωнσ gινєѕ уσυ вυттєяfℓιєѕ, נυѕт ωнєи ѕσмєσиє ѕαуѕ нιѕ иαмє...♥

♥тнαт σиє ωнσ яємємвєяѕ αℓℓ тнє тнιиgѕ уσυ тнιик уσυ ѕαу αяє ѕтυρι∂,& яємιи∂ѕ уσυ αвσυт ιт мσитнѕ fяσм иσω...♥

♥тнє σиє ωнσ нαѕ нιѕ иαмє ωяιттєи αℓℓ σνєя уσυя нєαят...♥

♥тнє σиє ωнσ уσυ ¢σмραяє тσ єνєяу gυу...♥

♥тнє σиє уσυ иєνєя gєт ѕι¢к σf тαℓкιиg σя нєαяιиg αвσυт.. ♥

♥тнє σиє тнαт уσυ ¢яу σνєя & σνєя αвσυт...♥

♥тнє σиє тнαт иσ σиє ¢αи υи∂єяѕтαи∂; ωну нιм؟؟тнαт σиє єνєяуσиє тнιикѕ уσυ ¢αи ∂σ вєттєя... ♥

♥тнє σиє уσυ αѕк ωну нєя & иσт мє..؟ ♥

♥тнє σиє ωнєи уσυ fιяѕт ѕαω нιм уσυ києω уσυ ℓσνє∂ нιм..♥<

my hearts note.. =')



18:06 | 0 ?
i`ve met a guy  who`s not scared to laugh at me 
& call me a loser when i do something dumb.
a guy that`ll run up behind me & cover my
eyes & ask me to guess who he is, even 
though it`s pretty obvious. a guy who hides
behind a corner & jumps out to scare me,
so he'd have a reason to hold me. a guy that
leaves me numerous voicemails, just cause.
a guy that`d call to wake me up in the morning,
cause he wants to be the first voice i hear each
day. a guy that would never let go of my hand.
a guy that would look me in the eyes & tell me he 
loves me. & mean it. yeah, that guy. i think i found
the guy i`m supposed to give my whole heart to.

this broken heart sang loudly ! :'(



17:56 | 0 ?
i see the way she looks at him. i see the way she listens. i see how much it hurts

her to listen about his newest crush. i see the advice she gives about these crushes.

it hurts to help him find someone else he can love. he doesn' t seam to see that the

perfect person is right in front of him. i watch her break her heart a little more

each and every day. she breaks it for him. she wants him to be happy. even if it

means she will be sad and alone for the rest of her life. she truely would change

every aspect of her being just for this one guy. and he has no idea. he holds the

greatest power the world has ever known at his fingertips. and he doesn't know. she

breaks her heart each and everyday because she cannot tell him. tell him that

simple little thing. tell him that she loves him.

'HATE' letter



Sunday, 12 June 2011 | 11:40 | 0 ?
Read this "HATE letter". It is so funny and creative. This is a loveletter from a boy to a girl.... However, the girl's father does not like him and want them stop their relationship......and so..the boy wrote this letter to the girl..he knows that the girl's father will definitely read this letter..

1 "The great love that I have for you

2 is gone, and I find my dislike for you

3 grows every day. When I see you,

4 I do not even like your face;

5 the one thing that I want to do is to

6 look at other girls. I never wanted to

7 marry you. Our last conversation

8 was very boring and has not

9 made me look forward to seeing you again.

10 You think only of yourself.

11 If we were married, I know that I would find

12 life very difficult, and I would have no

13 pleasure in living with you. I have a heart

14 to give, but it is not something that

15 I want to give to you. No one is more

16 foolish and selfish than you, and you are not

17 able to care for me and help me.

18 I sincerely want you to understand that

19 I speak the truth. You will do me a favor

20 if you think this is the end. Do not try

21 to answer this. Your letters are full of

22 things that do not interest me. You have no

23 true love for me. Good-bye! Believe me,

24 I do not care for you. Please do not think that

25 I am still your boyfriend."

So bad!! However, before handing over the letter to the girl, the boy told the girl to "READ BETWEEN THE LINES", meaning-only to read 1.3.5.7.9.11.13.15.17.19.21.23.25. (Odd Numbers) So..Please try reading it again! It's so smart & sweet.... :)

Sad Love story !



11:34 | 0 ?
Derick: 
I guess we are the left-overs in this world.

Lily: 
I think so...all of my friends have boyfriends, and we are the only the 2 people left in this world without any special person in our lives.

Derick: 
Yup, I don't know what to do.

Lily: 
I know! We'll play a game.

Derick: 
What game?

Lily: 
I'll be your girlfriend for 30 days 
and you will be my boyfriend.

Derick: 
That's a great plan, in fact, I don't have anything to do 
much for the following few weeks.

DAY 1: 
They watch their first movie 
and they both are touched by the romantic film.

DAY 4: 
They went go to the beach and have a picnic. Derick and Lily have their quality time together.

DAY 12: 
Derick invited Lily to a circus and they ride through a Horror House
glitter-graphics.com
Lily was scared and she thought she touched Derick's hand but she actually touched someone else's hand they both laughed.

DAY 15: 
They saw a fortune teller down the road, and they asked for their future advice.
The fortune teller said: 
"My darlings, please don't waste the time of your life, spend the rest of your time together, happily." Then tears flowed out from the teller's eyes.

DAY 20: 
Lily invited Derick to go to the hill 
and they saw a meteor; Lily mumbled something.

DAY 28: 
They sat on the bus, and because of a bumpy road Lily gave her first kiss to Derick by accident.

DAY 29: 
11:37 pm: 
Lily and Derick sat in the park where they first decided to play this game.

Derick: 
I'm tired Lily...Do you want anything to drink? I'll buy you one...I'll just go down the road.

Lily: 
An Apple Juice, that's all. Thank you.

Derick: 
Wait for me.

20 minutes later 
A stranger approached Lily

Stranger: 
Are you a friend of Derick?

Lily: 
Yes, why? What happened?

Stranger: 
A reckless drunk driver ran over Derick, and he is in critical condition in the hospital.

11:57 pm:
The doctor walked out of the emergency room; he handed Lily an apple juice and a letter.

Doctor: 
We found this in Derick's pocket.

Lily reads the letter and it says: 
Lily, These past few weeks, I realized you are a really cute girl, and I am really falling for you-your cherished smile, your everything when we played this game. Before this game ends, I would like you to be my girlfriend for the rest of my life.
I love you, Lily.

Lily crumpled up the paper and shouted: 

"Derick! I don't want you to die-
I love you; remember that night when we saw a meteor and I mumbled something. I mumbled that I wish we would be together forever and that we would never have to end this game. Please don't leave me Derick .. I love you! You can't do this to me!"

Then the clock strikes 12... 

Derick's heart stopped pumping...

It was the 30th day.

Ceritera budak nakal 3 Bestari 1 (2010) ! :)



09:43 | 0 ?

Kenangan yang kembali pulang.. :) Friends forever ! :)

 

 

Aku menatap gambar yang tergantung indah menghiasi dinding bilikku. Itulah gambar kenangan bersama rakan-rakan persekolahanku. Aku tersenyum apabila mengimbau kembali kisah suka dan duka kami dahulu. Kini semuanya sudah dewasa dan berjaya mencapai apa yang diimpi-impikan selama ini. Teringatku pada Roziana, gadis pintar bermata sepet itu kini menjadi seorang wanita yang anggun dan berkerjaya. Dia kini bertugas sebagai saintis yang amat dikenali di seluruh dunia. Kejayaannya mencipta teknologi baru amat membanggakan seluruh rakyat Malaysia. Dahulu, dia seorang yang amat rajin, bersikap kepimpinan dan sentiasa ditemani oleh kawan karibnya, Sufira. Ya, Sufira! Kini dia bertugas sebagai pakar pemakanan di Universiti Harvard. Tugasnya adalah mengkaji tentang makanan. Dahulunya, kami memanggil dia Pirana, tidak ku duga sama sekali bahawa dia turut bertugas sebagai seorang model sambilan bagi iklan-iklan yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti yang yang menyelamatkan sungai. Dia begitu cantik dan ramping sekali. Dulu, dia seorang yang amat pendiam namun senyumannya mampu mencairkan ais di Kutub Utara. Teringat pula aku pada gadis yang digelar ulat buku di kelas kami yang kelihatan agak sedikit ‘gila’. Dia ialah Ammelia Buring Alyssa, gadis pelik di kelas kami dahulu. Namun tidak aku sangka , dia kini telah menjadi seorang ahli arkeologi yang amat berjaya. Malah penampilannya kelihatan begitu anggun sekali, wajah putih bersihnya kelihatan begitu ayu sekali. Ya..aku baru berjumpa dengan Rozi, Pira dan Amy tiga hari yang lalu. Oleh itu, kami merancang ingin mengadakan majlis reunion.



Di majlis reunion….
            Aku bertemu semula dengan seorang gadis yang kecil bermata sepet dan hitam manis orangnya. Secara automatik, aku teringat akan ayat Cikgu Salleh, guru cemerlang Matematik yang mengajar kami, “ Anak Jepun,”. Siapa lagi kalau bukan Vanessa Mathilda. Wah! Semakin bergaya dengan rambut ala-ala Bill Kaulitz era 20-an dulu. Berdiri di sebelahnya pula ialah seorang lelaki bertaring yang juga pernah dipuji oleh Cikgu Salleh, “Cantik gigi,”. Sekali imbas mukanya seperti orang Cina, dua kali imbas..La! Orang Sungai Kut rupanya. Si Aderi Ameng rupanya. Ade ape-ape ke ni? Jangan-jangan ade ‘chemistry’ tak.. Tiba-tiba datang seorang pemuda yang tinggi lampai sambil tersenyum lebar hingga ke telinga.    Dari jauh ku lihat matanya seperti ditutup. Aku cuba mengingati nama gerangan pemuda itu. Ha! Kalau tak silap, orang yang mempunyai perwatakan seperti itu ialah Dunstan Luwi. Asal ketawa sahaja, pasti matanya tertutup. Teringat pula aku akan pantun dua keratnya dahulu, “Adik dan abang makan di restoran, minta sikit, “ , haha..begitulah bunyinya. Aku pun meminta diri untuk mencari kawan yang lain. Tiba-tiba aku disergah dari belakang. Pooh! “kus semangat !”, nasib baik aku masih sihat walafiat. Alhamdulillah! Aku menoleh ke belakang. Rupa-rupanya budak yang amat meminati Lady Gaga. Rupa juga seperti Lady Gaga atau dikenali sebagai Lady Lucifer, atau lebih dikenali lagi sebagai Ngingitali. Nampaknya, dia sudah berjaya menjadi  seorang model yang sangat terkenal, dan yang lebih mengejutkan lagi, rupa-rupanya dia sudah ada isi ! Khabarnya, dia telah berkahwin dengan usahawan komputer yang terbesar di dunia iaitu Ong Sii Chek, seperti Bill Gates II lagaknya.
glitter-graphics.com Si Ngingitali ini juga turut bekerja sebagai penyelamat dunia dan merupakan seorang ahli B-Girl tetapi rahsia ini hanya diketahui oleh sesetengah orang sahaja. Shhh! Keep the secret…
            Kami berdua apalagi, berborakla pasal ‘kerjaya’nya dan ‘isi’nya. Tengah syok berborak, tiba-tiba..dumdumdum! Bunyi kipas helikopter dari luar. Aku terkejut beruk apabila melihat sebuah helikopter paling moden (dalam abad itu) mendarat di luar.  Dan..jeng..jeng..jeng..keluarlah seorang wanita cantik yang menawan.. Dahlah cantik, tinggi lampai pula tu ! Gayanya cukup ‘vogue’ sekali. Sememangnya dia ini amat kukenali. Adibah rupanya ! Namanya terkenal di serata dunia kerana telah menemui spesies King Kong yang terakhir dan memberi perlindungan kepada haiwan ini. Sebenarnya, dia sudah diiktiraf sebagai wanita terkaya di dunia, kalah Bill Gates dan J. K. Rowling, penulis buku Harry Potter. Malah, dia sebenarnya ketua B-Girl sendiri. Tetapi, ini secret..cam ketua akatsuki pulak!
            Aku amat gembira dengan kehadiran ex-classmates ku yang terdahulu. Tetapi bilangan kami dalam majlis reunion tersebut masih belum cukup lengkap. Setelah beberapa minit menunggu , kami tiba-tiba terpaku setelah melihat salah seorang daripada rakan kami iaitu Muzzamil atau lebih dikenali sebagai Jamil, dengan lagaknya yang bersahaja memarkir kereta Ferrari kepunyaannya di hadapan rumah agam milik keluargaku. Setelah Jamil keluar dari keretanya, salah seorang rakanku bertanya kepadanya, “Watzup der ! Bukan main lagi tempat kau parking kereta, kat depan rumah orang ! Tak ker kurang asam namenye tue?” , dengan selamba Jamil menjawab pertanyaan Aderi, “ Elexlah der..lagipun kereta aku ni tak boleh nak diparking kat tempat yang takde class. Nanti nampak  tak ber’class’ la pulak. Sebelum terjadi apa-apa yang tidak diingini berlaku, aku bertindak pantas menghentikan perbualan tersebut. Aku mengajak Jamil berborak. Ternyata dia telah menjadi seorang yang sangat berjaya. Dia telah manjadi seorang doktor pakar, malah telah dinobatkan sebagai ‘ Hand of Curing’ kerana dia telah berjaya menemui ubat kepada penyakit kanser dan HIV.
            Setelah kepenatan mereka bercerita, mereka masuk dalam ruang rumah agam. Mereka bertemu dengan Nate dan terus bersalaman. Aku pergi ke satu sudut untuk menenangkan fikiran. Tiba-tiba seorang wanita menegurku. Ku lihat orangnya tinggi lampai , berwajah bulat dan bersih berdiri sambil menghulurkan tangannya. Oh! Itu rupanya Fartila @ Bo0olattt. Dia datang bersama seorang jejaka yang agak tampan (tapi aku punya lagi tampan). Terkejut maut aku melihatnya, orang itu ialah Martin. Tidakku sangka dia sudah menjadi begitu segak bergaya. Dia kini bertugas sebagai pelatih dalam rancangan “The Biggest Loser Asia” dan Fartila adalah tunangnya. Fartila pula bertugas sebagai pensyarah di Universiti Cambridge.
Kemudian aku pergi ke tempat yang menyediakan makanan. Aku terlihat seorang wanita yang tinggi langsing. Rambutnya panjang melepasi paras lutut. Sape erk?? Aku pun menyapanya. Rupa-rupanya dia ialah Florina. Kata Flo, dia bekerja di sebuah makmal tempat menyelidik kerbau. Ini kerana daging kerbau dikatakan mampu menghilangkan rasa mengantuk. Macam tak percaya pulak spesies die menyelamatkan dunia..huh! Namun begitu dia masih lagi anggun seperti dahulu. Tiba-tiba datang seorang perempuan dari tandas , sama tinggi seperti Flo. Mmm…kelihatannya seperti kembar, aku cuba mengingatinya. Dia memegang coklat Cloud 9. Tiba-tiba aku teringat, siapa lagi yang sering memakan coklat Cloud 9 selain daripada Dorinmia..huh! Spesies kedekut ini sudah berjaya rupanya, menjadi seorang pramugari. Biasalah spesies die kan jenis yang terbang-terbang, memang patut pun dia bekerja sebagai seorang pramugari, untuk meneruskan keturunannya lah katakan.
            Selepas berbual dengan “kembar tak serupa”, aku pergi ke balkoni rumah agam familiku itu. Belum sempat aku melalui pintu keluar, terdengar oleh telingaku alunan piano yang sedikit sumbang dari arah balkoni. Ku teruskan langkahku, ku melihat seorang wanita yang kecil molek dengan rambut tocang ala Korea tak jadi membelakangiku. Dia menghadap ke arah piano di hadapannya. Aku berdehem dan dia terus menoleh ke arahku. Aku terkedu melihat giginya yang putih bersinar melebihi kulit kakinya. Rupa-rupanya kawan lamaku Maureen. Menurut Maureen kini dia telah menjadi seorang pemain piano yang terkenal di Korea. Patutlah rambut tocangnya ala-ala Korea walaupun tidak menjadi. Bunyi mainan piano yang ku dengar tadi agak sumbang kerana jari-jari Maureen terluka akibat bermain gitar. Tali gitar itu terputus kerana dia bermain gitar seperti piano walaupun mengetahui rupa piano dengan gitar jauh berbeza. Tiba-tiba aku terdengar namaku dilaungkan lalu aku pun bergegas meninggalkan Maureen.
            Aku menuruni tangga dengan laju. Aku terpaku melihat seseorang,hampir terjatuh! Selepas itu, aku menatap dan mengamati orang itu dengan penuh tanda tanya. Oh ya, rupa-rupanya itu ialah Marsahmira. Lagaknya seperti Beyonce, mengucap aku melihatnya ! Ya Allah!! Tubuhnya dibaluti kain yang begitu sendat sekali hingga menampakkan semua yang ada di tubuhnya. Dia bekerja sebagai ahli shuffle yang terkenal. Dia mempunyai organisasi shufflenya yang tersendiri iaitu Midnight Memerang Kids (MMK).
Aku berlalu dari situ. Nasib baik imanku masih kuat. Kalau tidak, entah apa yang akan terjadi. Tiba-tiba aku terlanggar bahu seorang perempuan, tubuhnya setinggi aku. Rambutnya ikal mayang, panjangnya sama seperti Flo, tetapi bahasa yang digunakan olehnya agak berlainan sedikit dari yang lainnya. Tanya punya tanya, namanya Angel. Angel mana erk?? Oh, baru ku ingat. Dia ialah Angela Anak Untai. Nampaknya dia sedang bekerja di sebuah sekolah tadika antarabangsa , di mana ramai anak-anak orang ternama disekolahkan di situ termasuk anak Michelle Yeoh, Jennifer Lopez, Brad Pitt, Kesha, Mariah Carrey, Siti Nurhaliza, dan cucu kepada Barrack Obama. Wah ! Nampaknya, bukan calang-calang orang yang dijumpai oleh Angel setiap hari. Sikap Angel agak kebudak-budakan, jadi dia memang sesuai menjadi seorang guru tadika.
            Aku mengajak Angel pergi ke tempat makan. Perutku terasa lapar, macam-macam jenis lagu yang dinyanyikan dari tadi. Dari lagu English sampai ke Malay song. Aku terlihat seorang wanita yang bertubuh langsing dan sedikit berisi dengan baju yang boleh dikatakan agak mahal di tubuhnya. Sekali pandang nampak macam Wardina Safiyyah(sape tak kenal kat Wardina, pendek umur), dua kali pandang macam Ekin (isteri kepada artis terkenal di Malaysia iaitu Mawi). . Tiga kali pandang rupa-rupanya Dayang Najihah. Busana muslim yang dipakainya yang menjadi trend wanita muslimah abad ini jelas menunjukkan bahawa dia seorang yang mengikuti perederan fesyen semasa. Baju labuh yang diperbuat daripada kain yang berkualiti tinggi beserta dengan tudung yang disaluti dengan emas di sisinya dan dihiasi manik menunjukkan bahawa baju yang dipakainya berharga lebih dari ratusan ribu ringgit ditambah lagi dengan tas tangan yang majoritinya dipenuhi dengan berlian tulen berwarna hitam dan putih. Dia datang bertemankan seorang jejaka yang agak tampan, tinggi dan segak bergaya dengan tuksedo hitam yang dipakainya. Amat secocok sekali dengan wanita moden tersebut!  Dia kini telah berkahwin dengan lelaki tersebut yang bernama Awang. Pasangan ini memang sepadan, nama pun Dayang dan Awang. Bagus! Bagus! Mereka telah meneruskan generasi Awang-Dayang. Kata dulu, takde jodoh, rupa-rupanya dia yang berkahwin dahulu berbanding dengan kami semua. Dia bertugas sebagai seorang pensyarah dalam bidang penyiasatan di Universiti Hogwarts, yang ditubuhkannya sendiri.  Aku menanyakan kepadanya mengapa menggunakan nama Hogwarts. Dia menjelaskan padaku bahawa dia telah mendapat ilham daripada movie Harry Potter, maka dia pun telah menubuhkan sebuah universiti tersebut dan telah mengkaji dan menyediakan jurusan penyiasatan. Oh, jadi universiti ini pasti khas untuk orang-orang yang berminat untuk menjadi penyiasat, ala-ala Detektif Conan gitu!
Ketika sedang rancak berborak dengan pasangan merpati dua sejoli itu,tiba-tiba datang seorang wanita yang bertubuh langsing. Dia membawa sebatang kayu hoki bersamanya. Rupa-rupanya dia ialah Joyce. Hmm..dari kecil sampai ke besar bermain hoki. Dia baru sahaja habis melatih anak buahnya bermain hoki yang akan mewakili Malaysia dalam sukan Olimpik di Afrika kelak. Dia telah dianugerahi dengan pingat kebesaran Datuk oleh Yang Amat Berhormat Ketua Menteri Sarawak. Datuk Joyce Sylvester Silin ! Hebat juga kawan aku yang sorang nie.
            Nampaknya, baru sedikit sahaja rakan-rakanku yang aku temui. Mana ketua kami dahulu yang digelar Puteri Dugong dari kerajaan Srivestari ?? Tiba-tiba aku disergah dari belakang. Seorang wanita yang berisi tetapi pendek berdiri di belakangku. Aku cuba meneka gerangan wanita tersebut. Sah Fahreeza! Inilah orang yang aku cari-cari. Dia yang digelar dugong kerana badannya yang berisi tetapi bertubuh rendah, kini sudah berkahwin dengan lelaki pilihannya. Dia kelihatan sangat jelita dan gembira. Dia bekerja sebagai pemilik dan penjaga zoo di bahagian haiwan-haiwan terlindung di Zoo Negara. Hebat!! Dia mempertahankan generasinya agar tidak terus pupus. Tiba-tiba datang seorang wanita bermata coklat menyapa kami berdua. Dia bersama seorang lelaki. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Nur Raihan. Unta rupanya. Seorang lagi rakanku yang bertugas sebagai tentera darat berjaya aku temui. Tetapi dia tidak ingin memperkenalkan lelaki bersamanya. Namun aku dapat mengenali lelaki tersebut dengan baik. Sedang rancak bercerita, seorang wanita bersuara lantang memanggil kami. Dia ialah Nursalma Athirah. Salma bertugas sebagai seorang pemandu pelancong kerana suaranya yang lantang dan mempunyai 8 buah agensi pelancongannya yang tersendiri. Salma memanggil kami untuk berkumpul bersama-sama rakan yang lain.
            Baru sahaja majlis hendak bermula, tiba-tiba datang dua orang jejaka yang amat ku kenali. Mereka ialah Fazlim Azam dan Azmirsaffuan. Fazlim masuk dengan tubuh sasanya telah berjaya menjadi seorang tentera darat berpangkat Leftenan. Dia berjaya dalam temu duga selepas dua kali mencuba. Azmir pula kini telah menjadi pemandu kapal terbang. Dia membawa seorang wanita yang sangat cantik bersamanya. Aku tertanya-tanya siapakah wanita itu. Azmir telah membeli sebuah kereta yang agak mahal iaitu Enzo Ferrari. Kata Azmir, dia mempunyai dua buah kereta lagi di rumahnya. Selain itu, dia memiliki tiga buah banglo dalam negeri manakala dua buah lagi di Sepanyol dan England. Aku amat berbangga dengan rakanku itu. Dia telah berjaya hingga ke tahap ini. Seketika kemudian, datang seorang wanita dengan kereta Satria Satio. Wanita itu memperkenalkan dirinya kepada kami, Siti Norfaridatul. Ida ialah nama yang lama aku tidak dengar. Manakan tidak, dia kini menjadi seorang saintis muda yang mengkaji tentang batu-batu di angkasa. Katanya dia lewat kerana kereta Gen 8 miliknya tiba-tiba rosak di tengah jalan. Dia terpaksa menahan teksi dan kembali semula ke rumah untuk mengambil kereta Satria Satio miliknya. Nampaknya hampir  semua rakan-rakanku telah ku temui semula. Saat ini amat menggembirakan kerana saat inilah dimana memori dibongkar semula dan kisah lama terbit kembali. Majlis makan malam beau sahaja bermula. Tiba-tiba datang enam orang wanita ke majlis kami, Mereka semua memakai kot hitam. Nak ikut cerita Men in Black lah tu, kataku dalam hati. Aku cuba mengecam wanita-wanitatersebut satu persatu.Salah seorang dari mereka ialah Suziana. Suzi sekarang membuka perniagaan sendiri di 10 buah negeri. Perniagaan keropok lekor katanya. Kemudian aku terlihat seorang wanita di sisinya. Memakai cermin mata, tinggi dan putih. Wajahnya tulen seperti anak kacukan. Siapa lagi kalau bukan Nazia. Nazia sekarang sedang bekerja sebagai seorang pensyarah di Universiti Lord of The Sword di United Kingdom. Memang patut pun dia menjadi seorang pensyarah, ilmunya yang banyak tentang pelbagai perkara itu membuatkan dia berjaya sehingga kini.
            Aku terlihat dua orang wanita yang kelihatan agak malu-malu kucing kepada kami. Sikap mereka tidak berubah dari dahulu hingga sekarang. Siapa lagi kalau bukan Nor Fazila dan Nur Bazillah , kataku dalam hati. Mereka bekerja sebagai pengurus pemasaran di sebuah syarikat yang sangat trekenal. Huh! Diam-diam ubi berisi. Aku tercengang melihat seorang wanita di tepi Fazila, gadis bercermin mata. Ada ala-ala minah Cina, tapi deri segi percakapannya, dia seorang yang berbangsa Melanau.  Oh, dia Nur Haliza rupanya. Tiba-tiba Jamil si mulut platipus bercakap dari atas pentas. “Hari ini saya amat gembira kerana dapat bertemu semula dengan kalian semua adalah perkara yang amat menggembirakan apabila bertemu dengan rakan yang telah lama jauh di  mata namun di hati tidak pernah dilupa. Kebanyakan kita telah berjaya dalam hidup masing-masing. Semoga persahabatan kita kekal sehingga kita masing-masing dikembalikan kepada Maha Pencipta,” Huh! Biar betul Jamil yang bercakap. Selalunya perkataan yang keluar dari mulutnya ialah perkataan yang dari mulutnya adalah perkataan yang mampu meretakkan jiwa! Adakah dia sudah berubah? Ya, nampak gayanya begitu dan bukan dia seorang sahaja yang sudah berubah. Hampir semua rakan-rakanku dahulu sudah berubah 100%. Sangat mengagumkan. Impian yang selama ini menjadi mainan, kata-kata yang selama ini selalu diungkapkan dan perkara baik dilakukan akhirnya menjadi kenyataan.
            Dikala rembulan bermain biola, kami pun pulang ke rumah masing-masing. Kenangan yang indah ini akan selalu aku ingat. Kenangan yang amat menggembirakan sehingga mampu membangkitkan kembali nyawa yang telah hilang. Mungkin hari ini, mungkin esok kami tidak akan pernah berjumpa lagi. Oleh itu kenangan ini akan dijadikan album hidup yang akan kekal di lubuk hati. Kenangan yang amat menggembirakan. Siapa yang dapat menghilangkan kegembiraan ialah orang yang tidak pernah kenal kenal erti bahagia dan gembira.
glitter-graphics.com




















Pulang ke rumah membersihkan diri tidak dapat menghapuskan kenangan malam tadi. Hari ini aku merasa bagai dihidupkan semula. Rakan-rakan yang aku temui malam tadi, tidak dapat diganti dengan apa-apa. Biar masa yang memisahkan kami dan biarlah masa yang menemukan kami semula. Namun, diriku masih tercari-cari akan dua lagi orang rakan sekelasku, Zainatun dan Ferysiana. Dimana agaknya mereka berdua ya?
            Hari ini aku merasa seperti dilahirkan semula. Malam tadi telah berlalu, sebuah cerita yang tak mungkin dapat digambarkan dengan kata-kata. Ibarat kamus hidup yang tidak boleh dirujuk dengan sekelip mata. Jiwa yang selama ini dirundung rindu yang mendalam, telah terubat malam tadi. Rakan-rakan yang aku temui malam tadi sudah mempunyai keluarga, kehidupan dan kerjaya masing-masing.
            Aku memulakan hari ini dengan ceria. Pergi ke tempat kerja dengan senyuman yang memikat hati. Rakan sekerjaku bertanya kepadaku, “kenapa terlalu gembira?”, aku hanya melemparkan senyumanku yang berbisa dan meninggalkan mereka dalam keadaan teka-teki. Aku berjaya menyiapkan kejaku pada hari ini dengan sempurna. Selalunya masa yang diambil adalah lama. Ketika lunch hour, aku keluar pergi ke pusat bandar untuk makan. Tiba di destinasi, mataku menangkap kelibat seseorang. Seorang wanita yang amat ku kenali , kelihatannya dia amat taksub dengan warna hijau pada masa persekolahan dulu. Siapa lagi kalau bukan Zainatun Bidauyah. Aku menyapanya dan bertanya, “mana kau pergi malam tadi?”, Atun menjawab, “ Gara-gara kapal terbang la, pancit  tengah langit!”, Kami pun ketawa bersama-sama. Atun sekarang tampak lebih tinggi, mungkin berasa tersisih dengan tubuhnya yang rendah kot. Kata Atun, kini dia sedang belajar di sebuah university di luar negara, peringkat Ph.D. Tambahnya lagi, jurusan yang diambilnya terlalu senang untuk difahami dan dipelajari. Jurusannya berkenaan alam sekitar. Memang patut pun senang..kataku dalam hati.
            Aku meminta diri selepas lama berbual. Kerja aku mungkin masih banyak. Hujan pada petang ini sudah sedikit reda. Pelangi yang indah sudah terlihat di langit. Warna-warnanya cukup untuk menggambarkan perasaanku ketika itu.
            Selepas mengemaskan barang-barang, aku bergegas menuju ke tempat letak kereta. Malam sudah datang, dan kesejukan mula menyelubungi tubuh hingga ke tulang sum-sum. Sejuk benar rasanya! Ketika berjalan ke tempat letak kereta, aku hampir-hampir dilanggar oleh sebuah kereta yang agak berjenama. Pemandu kereta itu meminta maaf kepadaku. Aku melihat tanda namanya yang tersemat di kiri bajunya. Ferysiana Binti Lisan. Hmm…macam kenal tapi dimana ya? Dengan perasaan yang gembira, aku menguntumkan senyuman kepada Fery. Muka Fery yang kehairanan memaksa aku memperkenalkan namaku. Kami sama-sama tersenyum. “Lama tak jumpa? Kerja apa sekarang?”, ujarku. “Executive manager je,”, Huh! Je kau cakap?! Dah nama manager tentulah gaji besar, omelku dalam hati. Kami berbual di situ hamper 10 minit. Selepas itu Fery meminta diri untuk pulang.
            Bulan purnama pada malam sama seperti hatiku. Terang dan bersinar. Manakan tidak, aku telah berjaya berjumpa dengan semua kawan-kawan lamaku meskipun Fery dan Atun tidak dapat menghadirkan diri di majlis reunion tersebut.
            Indahnya hari ini berlalu tanpa ku sedari. Pagi yang indah dan malam yang sunyi menemaniku pada malam itu. Kisah yang panjang akhirnya berakhir dengan kebahagiaan. Kebahagiaan dalam perpisahan. Ya, ayat yang lebih sesuai untuk hidupku, berpisah selama bertahun-tahun tetapi hanya bertemu selama beberapa hari,sudah cukup untuk menghiburkan hati.
            Selagi ada bulan mentari, selagi rinduku bersemi, selagi ada bulan dan bintang, selagi ada kawan-kawan yang ku sayang dan selagi ada waktu yang mendatang, moga kita akan bertemu di masa yang tidak kita ketahui. Kerana satu perkataan kita bertemu, kerana satu perkataan kita merindui..ya, semuanya kerana ikatan yang digelar PERSAHABATAN.. :)






* karya student 3 Bestari 1 (2010) ! :)*
glitter-graphics.com

Ceritera Cinta Bulan Marcha ! :')



03:32 | 0 ?
10th grade

As I sat there in English class, I stared at the girl next to me. She was my so called "best friend". I stared at her long, silky hair, and wished she was mine. But she didn't notice me like that, and I knew it. After class, she walked up to me and asked me for the notes she had missed the day before and handed them to her. She said "thanks" and gave me a kiss on the cheek. I wanted to tell her, I want her to know that I don't want to be just friends, I love her but I'm just too shy, and I don't know why.

11th grade
 
The phone rang. On the other end, it was her. She was in tears, mumbling on and on about how her love had broke her heart. She asked me to come over because she didn't want to be alone, so I did. As I sat next to her on the sofa, I stared at her soft eyes, wishing she was mine. After 2 hours, one Drew Barrymore movie, and three bags of chips, she decided to go to sleep. She looked at me, said "thanks" and gave me a kiss on the cheek. I want to tell her, I want her to know that I don't want to be just friends, I love her but I'm just too shy, and I don't know why.

Senior year
 
The day before prom she walked to my locker. My date is sick" she said; he's not going to go well, I didn't have a date, and in 7th grade, we made a promise that if neither of us had dates, we would go together just as "best friends". So we did. Prom night, after everything was over, I was standing at her front door step. I stared at her as she smiled at me and stared at me with her crystal eyes. I want her to be mine, but she isn't think of me like that, and I know it. Then she said "I had the best time, thanks!" and gave me a kiss on the cheek. I want to tell her, I want her to know that I don't want to be just friends, I love her but I'm just too shy, and I don't know why.

Graduation Day
 
A day passed, then a week, then a month. Before I could blink, it was graduation day. I watched as her perfect body floated like an angel up on stage to get her diploma. I wanted her to be mine, but she didn't notice me like that, and I knew it. Before everyone went home, she came to me in her smock and hat, and cried as I hugged her. Then she lifted her head from my shoulder and said, "you're my best friend, thanks" and gave me a kiss on the cheek. I want to tell her, I want her to know that I don't want to be just friends, I love her but I'm just too shy, and I don't know why.

A Few Years Later
 
Now I sit in the pews of the church. That girl is getting married now. I watched her say "I do" and drive off to her new life, married to another man. I wanted her to be mine, but she didn't see me like that, and I knew it. But before she drove away, she came to me and said "you came!". She said "thanks" and kissed me on the cheek. I want to tell her, I want her to know that I don't want to be just friends, I love her but I'm just too shy, and I don't know why.

Funeral
 
Years passed, I looked down at the coffin of a girl who used to be my "best friend". At the service, they read a diary entry she had wrote in her high school years. This is what it read: I stare at him wishing he was mine, but he doesn't notice me like that, and I know it. I want to tell him, I want him to know that I don't want to be just friends, I love him but I'm just too shy, and I don't know why. I wish he would tell me he loved me! `I wish I did too...` I thought to my self, and I cried.


|


Copyright ©. Code thanks to OhMissLinda.Re-edited by NayliIdzwati. With little helped of CikGee