Ejie Najihah


LandOwner

This blog tells you nothing except the story of an ordinary girl's life. Oh ya! This blog contained quotes and short stories as well

MAMAT JIWANG vs MINAH BRUTAL



Monday, 18 June 2012 | 20:08 | 0 ?


Isnin (MULA2 BERKENALAN di stesen ktm)

Mamat : Assalamualaikum.. Hai awak, saya nak berkenalan dengan awak boleh tak..?

Minah : Waa'laikumussalam.. Boleh, tapi kene jumpa mak bapak aku dulu.. Minta izin.. Kalau mak bapak aku bagi, aku on je..

Mamat : Waaa.. Boleh tahan ek awak ni.. Ok saya jumpa mak bapak awak.. Bagi alamat rumah awak..

Minah : Ni i/c aku, cepat la salin alamat aku..

Mamat : Tangan menyalin sambil tersenyum2 (dalam hati : Ceh malas betul punya minah.. Takpe2.. Waa nama NURUL IMAN.. Lembut je nama tapi perangai brutal tol..)

Selasa (SAAT SI MAMAT JUMPA MAK BAPAK SI MINAH)

Mamat : Assalamulaikum pak cik mak cik.. Sihat..?

Pakcik & Makcik : Waa'laikumussalam.. Alhamdulillah kami sihat.. Tapi, anak ni siape..?

Mamat : Saya MOHD AIMAN.. Saya datang jumpa makcik dengan pakcik ni sebab nak mintak izin nak berkenalan dengan anak pakcik yang bernama NURUL IMAN..

Pak cik : Alhamdulillah.. Ade lagi pemuda yang gentleman macam kamu ni lagi ye zaman sekarang.. Sebenarnye, kamu la pemuda anyg pertama datang mintak izin sebelum nak berkenalan dengan anak pak cik NURUL IMAN tu..

Mamat : (Dalam hati : waaa bangge aku sebagai seorang lelaki sejati..)

Mak cik : Sebelum2 ni tak de siape yang berani datang.. katenye si NURUL IMAN tu garang sangat orang nye.. Sebenarnya tak.. Si NURUL IMAN tu orang nye lembut sangat, sopan, budi bahasa, rajin dan agama nye pun baik..

Mamat : Sambil angguk2 dan tersenyum2 mendengar cerita mak bapak minah (dalam hati : ceh.. Lembut ke..? Sopan ke..? Budi bahasa ke..? Takde gaye langsung.. Takpe2.. Wait n c minah..)

Pakcik : Pak cik izinkan anak berkenalan dengan anak pakcik NURUL IMAN…

Mamat : Terima kasih pakcik makcik..

Rabu (BILA DAH DAPAT KEIZINAN..)

Mamat : Awak parents awak dah izinkan saya berkenalan dengan awak..

Minah : Sso what..? Ade aku kisah..

Mamat : Tersenyum dalam kebengangan (dalam hati : eh2.. Sabar hati.. Sabar…)

Minah : Wei aku nak jumpa mak bapak ko pulak.. Ni fon aku, ko salin kan alamat ko.. Pastu save message..

Mamat : Awak nak wat pe jumpa ibu ayah saya..? (sambil tangan laju menaip alamat umah dan save message)

Minah : Yang ko sibuk kenape..? Macam mak nenek.. Banyak tanye.. Esok ko jangan ade dekat umah dari jam 11 a.m sampai jam 12 p.m, ko merayap la kemane2 pun... Kalau ade gak kat umah, aku bakar ko hidup2 depan mak bapak ko.. Paham..?

Mamat : Ok2.. Awak, saya nak no. tepon awak..? Mane lah tau lkaau rindu2 nanti boleh calling2..

Minah : Ooiiitt.. Geli aku.. Rindu2 ingat aku ni bini ko ke..? Nak termuntah aku dengar.. Ko call je 999 mintak no. tepon aku kat dorang.. Kompem dapat.. Dapat pelempang.. Hahahahaha..

Mamat : Senyum jela (dalam hati : eieieieieieieieieeieiieieie… Geram nye aku.. Takpe2.. Sabar hati.. Sabar)

Khamis ( APABILA MAMAT BALIK KERUMAH SELEPAS JAM 12 pm)

Ibu : MOHD AIMAN.. Sampai hati senyap2 ye.. Taknak kongsi langsung kat ibu ngan ayah ye..

Mamat : Apa ibu cakap ni..? Aiman tak paham la.. (dalam kepale sambil memikir apa sebenarnye telah terjadi)

Ayah : MOHD AIMAN.. Jangan nak main nyorok2 lah kami dah tau.. Tadi jam 11, GIRLFRIEND kamu datang.. Ayah berkenan lah kalau dia jadi menantu ayah..

Ibu : Ibu pun setuju.. Cantik, sopan, budi bahasa, pandai masak, pandai amik hati orang tua.. Seronok ibu kalau dapat menantu yang boleh jadi kawan ibu.. Kalau kami masuk meminang NURUL IMAN minggu depan cane MOHD AIMAN.. Kamu setuju..?

Mamat : Kalau ayah dengan ibu setuju dan suka, terus kan jela niat nak masuk minang NURUL IMAN tu… (dalam kebingungan : Sejak bile pulak aku ade GF ni.. GIRLFRIEND yang dicakapkan oleh ayah dan ibu adalah minah a.k.a NURUL IMAN.. peerrrrrr.. Gila la aku dah lah tak kenal sape minah tu.. Brutal pulak tu tetibe je ibu ayah nak wat menantu.. Tak pe.. Jalan je.. Ade sesuatu kat NURUL IMAN tu sampai ibu dengan ayah pun suka.. Hihihi)

Jumaat (HALAL & HARAM)

Mamat : Awak, minggu depan ibu ayah saya nak masuk meminang awak.. Takpe ke awak..?

Minah : Ko setuju ke mak bapak ko minang aku..?

Mamat : Setuju

Minah : Dah ko setuju, wat pe tanye aku lagi.. Ape la.. Cume aku nak kalau kite b’tunang aku cume nak barang hantaran telekung, sejadah dan al - quran yang ko khatam kan je.. Duit hantaran ikut suke ko nak bagi berape.. Aku tak kisah.. 10 sen pun aku terima.. Pastu 2 minggu je bertunang dan pastu kawin.. Dah kite tutup kes ni..

Mamat : Amboi dasyat tol awak ni.. Awak ni garang la tapi sweettt.. ( Sambil tangan mamat nak pegang tangan minah)

Minah : Oooiiittttttttt setan.. Kuar la ko dari badan mamat ni.. Ko tau tak HARAM sentuh orang yang bukan mahram selagi ko tak lafaz “AKU TERIMA NIKAHNYA” selagi tu ko HARAM nak sentuh aku.. Ko ade wudu’ tak..?

Mamat : Takde.. Nak wat pe..?

Minah : Ko g amik sekarang.. Cepat la..

Mamat : Merungut dalam hati sambil kaki melangkah mencari paip untuk berwudu’ (eiei minah ni cube la cakap sopan sikit ngan aku.. Garang macam singe.. Singe pun tak macam dia..)

SEKEMBALI MAMAT DARI MENGAMBIL WUDU’

Mamat : Awak, saya dah amik wudu’.. Awk nak saya buat ape..?

Minah : Diam la.. Banyak bunyi la ko ni.. Nah amik ni AL-QURAN.. Ni HALAL untuk ko pegang 24 jam pun, cium, pelok pun boleh.. Pahale bergande 1000x kalau ko bace.. Ha… Aku nak ko hafaz juzu’ 30.. Minggu depan kita tunang aku tau ko da hafaz semua surah dalam juzu’ 30 tu..


Jumaat (SEMINGGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : Awak ape kate kite tukar panggilan.. Saya panggil awak SAYANG dan awak panggil saya ABANG..

Minah : Ooiiiittt.. Geli aku nak panggil ko abang.. ABANG tu hanya SUAMI aku je.. Ko tu bukan suami aku lagi.. Baru tunang nak gempak2.. Bla la wei… Ha daripada ko dok ngarot yang bukan2, ko da hafaz lom juzu’ 30..?

Mamat : Emmmmmmm.. Dah2.. Nape..?

Minah : Ha.. Ha cube bace kat aku ape yang ko hafaz..

Mamat : (Dengan mulai dengan surah al - fatihah dan seterusnye membace semua surah juzu’ 30 tu sampai habis..)

Minah : Alhamdulillah.. Pas ni ko bace pulak makne2 surah dalam juzu’ amma tu.. Minggu depan aku nak dengar ko bercerite depan aku…

Mamat : Daa macam peserte pertandingan hafazan dan bercerite pulak (cakap dalam nada slow)

Minah : Ooiitt ko kutuk aku ek..? Takpe2..

Mamat : Mane ade.. Awak memang cantik comel..

Minah : Dah2.. Jangan nak cakap lagi.. Aku tau dah aku memang cantik comel.. Sebab tu ko soh mak bapak ko minang aku kan..?

Mamat : Tersenyum (Dalam hati : Ceh masuk troli sorong sendiri la weii..)

Jumaat (2 MINGGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : Awak2.. Awak tak rase ke apa yang saye rase..? Saye rase macam ade sesuatu yang indah antara kite berdua la.. Setiap kali ingat awak mesti terase yang awak dekat sangat dalam hati saya..

Minah : Ooiitt yang ko nak berjiwang karat sangat ni nape..? Bengkak telinge aku dengar.. Ko ingat ko berjiwang2 ni aku cair ngan ko.. Jangan harap la weii.. Dah2.. Sekarang ko cerita kan dekat aku kisah2 dalam juzu’ amma tu..

Mamat : (Dalam hati : Dia ni memang takde perasaan langsung.. Baru nak jiwang2 dah tak boleh.. Takpe.. Sabar hati.. Sabar..)

Minah : Ooiitt berangan plak.. Aku soh cerite bukan berangan.. Cepat la cite aku nak dengar..

Mamat : Sabar la.. Ngah susun ayat ni.. (Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. Dia memulakan kisah dari 1 surah ke surah yang lain hingga khatam dalam juzu' amma tu)

Minah : Alhamdulillah.. Minggu depan kita nikah.. Aku nak sehari sebelum kite nikah ko wat qiamulllaill.. Allah tu Maha Melihat.. Kalau ko tak wat, ko tunggu la mase ko lafaz aku terime nikahnya mesti ko tersangkot2..

Mamat : Taknak la la sy.. Malu la tersangkut2.. Ok2.. InsyaAllah saya wat..

Minah : Tau pulak malu.. Ok.. Lagi 1, hari nikah tu aku nak ko senyum je sepanjang majlis.. Tak kisah la waktu tu ko sedih ke kecewa ke.. Yang aku nak tengok, ko senyum je.. Paham..?

Mamat : Faham.. Awak saya teringin nak tengok awak senyum.. Senyum la awk.. Mesti manis.. Selalu tengok muke garang awak je.. Senyum la sikit wak..

Minah : Ade.. Ade aku kisah.. Tak boleh.. Kalau nak tengok sangat aku senyum, tunggu hari kite nikah t.. Mesti ko tak boleh tidur pas tengok senyuman aku yang menggoda sangat ni tau.. Hahahahahahahaha..

Mamat : Emmmmmm.. Yelaaaaa..

Jumaat (HARI PERNIKAHAN)

Mamat : Dengan sekali lafaz.. “AKU TERIMA NIKAHNYA NURUL IMAN BINTI ISHAK DENGAN MAS KAWIN 80 RINGGIT TUNAI..”

Tok kadi : Sah3..

Minah : Alhamdulillah (Terus dia sujud syukur tanpa menghiraukan orang sekeliling dia)


(SAAT MEMBATALKAN AIR SEMBAHYANG)

Minah : Terima kasih ABANG kerana sudi mengambil NURUL IMAN sebagai isteri abang. Bimbinglah AYANG menjadi isteri yang solehah.. (sambil tangan terketar-ketar tok salam dan cium tangan suci suaminya)
]
Mamat : Subhanallah.. Terima kasih SAYANG sudi terima ABANG sebagai suami mu.. (sambil mengucup dahi isteri tercinta)

(MALAM PERTAMA)

Mamat : Sayang , abang tak sangka pulak rasenye belum sebulan kite kenal.. Tetibe je dah kawin.. Ajaib betul..

Minah : Tu namanye jodoh.. Kekuasaan Allah bang.. Kite hanya merancang tapi Allah juga yang menentukan segalenya..

Mamat : Sayang boleh abang tanye sesuatu..?

Minah : Tanya la abang,. (Dengan nada suara yang manje)

Mamat : Nape sayang dulu garang sangat ngan abang..? Tapi bile dengan orang tua abang n orang tua sayang cakap sopan..?

Minah : Maafkan sayang abang.. Ayang bukan sengaje nak berkasar dengan abang.. Ayang wat semua tu sebab nak uji sama ada abang sabar tak dengan karenah ayang.. Ayang nak abang terima ayang dengan seadanya.. Sebab sayang taknak kite hilang kemanisan cinta selepas berkawin gare2 abang dah sentuh ayang sebelum kawin.. Ni sekarang kite dah kawin.. Ayang milik abang.. Abang boleh sentuh ayang tanpa kene sound ngan ayang lagi.. Hihihi.. Abang nape abang kawin dengan ayang..?

Mamat : Subhanallah… Terima kasih sayang ku kerana menjaga batasan kita selama ini.. Abang pilih sayang kerana Allah.. Lepas abang wat qiamullai yang sayang suruh wat sehari sebelum nikah baru la abang dapat jawapan bagi perasaan yang tersembunyi antara kita berdua iaitu perasaan cinta.. I LOVE U SAYANG.. Waktu tu juga abang baru sedar ape hikmah nye kenape sayang suruh abang menghafal juzu' amma dan membace terjemahan nye.. Semua nya indah sayang.. Terima kasih sayang.. Sekarang pun abang sedang berusaha menghafal juzu’2 yang lain…

Minah : Alhamdulillah ya Allah kau kurniakan aku suami yang soleh (sambil tangan ye menadah doa) Abang, nape abang bagi ayang banyak sangat duit hantaran RM 20 ribu dengan kerete ALPHARD sebijik..? Kan ayang dah cakap kalau abang bagi 10 sen pun ayang terima..

Mamat : Sayang.. Anggap la tu hadiah daripada abang.. Berape sangat la nilai nye jika nak dibandingkan dengan nilai seorang isteri solehah cam ayang.. I LOVE U SAYANG UNTIL JANNAH..

Minah : I LOVE U TOOO ABANG.. UNTILLLL JANNAHTUL FIRDAUS.. AMINNNNNNN….

p/s : Perempuan yang garang luarannya sebenarnya lembut hati nya. Garang dia kerana untuk menjaga maruah dan syariat Illahi. Jangan la dicaci maki perempuan yang garang itu, cuma berilah nasihat InsyaAllah hati dia lembut mendengar nasihat mu...~*~
 

Kebahagiaan Dalam Perpisahan



Saturday, 9 June 2012 | 01:04 | 0 ?

Aku menatap gambar yang tergantung indah menghiasi dinding bilikku. Itulah gambar kenangan bersama rakan-rakan persekolahanku. Aku tersenyum apabila mengimbau kembali kisah suka dan duka kami dahulu. Kini semuanya sudah dewasa dan berjaya mencapai apa yang diimpi-impikan selama ini. Teringatku pada Roziana, gadis pintar bermata sepet itu kini menjadi seorang wanita yang anggun dan berkerjaya. Dia kini bertugas sebagai saintis yang amat dikenali di seluruh dunia. Kejayaannya mencipta teknologi baru amat membanggakan seluruh rakyat Malaysia. Dahulu, dia seorang yang amat rajin, bersikap kepimpinan dan sentiasa ditemani oleh kawan karibnya, Sufira. Ya, Sufira! Kini dia bertugas sebagai pakar pemakanan di Universiti Harvard. Tugasnya adalah mengkaji tentang makanan. Dahulunya, kami memanggil dia Pirana, tidak ku duga sama sekali bahawa dia turut bertugas sebagai seorang model sambilan bagi iklan-iklan yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti yang yang menyelamatkan sungai. Dia begitu cantik dan ramping sekali. Dulu, dia seorang yang amat pendiam namun senyumannya mampu mencairkan ais di Kutub Utara. Teringat pula aku pada gadis yang digelar ulat buku di kelas kami yang kelihatan agak sedikit ‘gila’. Dia ialah Ammelia Buring Alyssa, gadis pelik di kelas kami dahulu. Namun tidak aku sangka , dia kini telah menjadi seorang ahli arkeologi yang amat berjaya. Malah penampilannya kelihatan begitu anggun sekali, wajah putih bersihnya kelihatan begitu ayu sekali. Ya..aku baru berjumpa dengan Rozi, Pira dan Amy tiga hari yang lalu. Oleh itu, kami merancang ingin mengadakan majlis reunion.






Di majlis reunion….
Aku bertemu semula dengan seorang gadis yang kecil bermata sepet dan hitam manis orangnya. Secara automatik, aku teringat akan ayat Cikgu Salleh, guru cemerlang Matematik yang mengajar kami, “ Anak Jepun,”. Siapa lagi kalau bukan Vanessa Mathilda. Wah! Semakin bergaya dengan rambut ala-ala Bill Kaulitz era 20-an dulu. Berdiri di sebelahnya pula ialah seorang lelaki bertaring yang juga pernah dipuji oleh Cikgu Salleh, “Cantik gigi,”. Sekali imbas mukanya seperti orang Cina, dua kali imbas..La! Orang Sungai Kut rupanya. Si Aderi Ameng rupanya. Ade ape-ape ke ni? Jangan-jangan ade ‘chemistry’ tak.. Tiba-tiba datang seorang pemuda yang tinggi lampai sambil tersenyum lebar hingga ke telinga.    Dari jauh ku lihat matanya seperti ditutup. Aku cuba mengingati nama gerangan pemuda itu. Ha! Kalau tak silap, orang yang mempunyai perwatakan seperti itu ialah Dunstan Luwi. Asal ketawa sahaja, pasti matanya tertutup. Teringat pula aku akan pantun dua keratnya dahulu, “Adik dan abang makan di restoran, minta sikit, “ , haha..begitulah bunyinya. Aku pun meminta diri untuk mencari kawan yang lain. Tiba-tiba aku disergah dari belakang. Pooh! “kus semangat !”, nasib baik aku masih sihat walafiat. Alhamdulillah! Aku menoleh ke belakang. Rupa-rupanya budak yang amat meminati Lady Gaga. Rupa juga seperti Lady Gaga atau dikenali sebagai Lady Lucifer, atau lebih dikenali lagi sebagai Ngingitali. Nampaknya, dia sudah berjaya menjadi  seorang model yang sangat terkenal, dan yang lebih mengejutkan lagi, rupa-rupanya dia sudah ada isi ! Khabarnya, dia telah berkahwin dengan usahawan komputer yang terbesar di dunia iaitu Ong Sii Chek, seperti Bill Gates II lagaknya. Si Ngingitali ini juga turut bekerja sebagai penyelamat dunia dan merupakan seorang ahli B-Girl tetapi rahsia ini hanya diketahui oleh sesetengah orang sahaja. Shhh! Keep the secret…
Kami berdua apalagi, berborak la pasal ‘kerjaya’nya dan ‘isi’nya. Tengah syok berborak, tiba-tiba..dumdumdum! Bunyi kipas helikopter dari luar. Aku terkejut beruk apabila melihat sebuah helikopter paling moden (dalam abad itu) mendarat di luar.  Dan..jeng..jeng..jeng..keluarlah seorang wanita cantik yang menawan.. Dahlah cantik, tinggi lampai pula tu ! Gayanya cukup ‘vogue’ sekali. Sememangnya dia ini amat kukenali. Adibah rupanya ! Namanya terkenal di serata dunia kerana telah menemui spesies King Kong yang terakhir dan memberi perlindungan kepada haiwan ini. Sebenarnya, dia sudah diiktiraf sebagai wanita terkaya di dunia, kalah Bill Gates dan J. K. Rowling, penulis buku Harry Potter. Malah, dia sebenarnya ketua B-Girl sendiri. Tetapi, ini secret..cam ketua akatsuki pulak!
Aku amat gembira dengan kehadiran ex-classmates ku yang terdahulu. Tetapi bilangan kami dalam majlis reunion tersebut masih belum cukup lengkap. Setelah beberapa minit menunggu , kami tiba-tiba terpaku setelah melihat salah seorang daripada rakan kami iaitu Muzzamil atau lebih dikenali sebagai Jamil, dengan lagaknya yang bersahaja memarkir kereta Ferrari kepunyaannya di hadapan rumah agam milik keluargaku. Setelah Jamil keluar dari keretanya, salah seorang rakanku bertanya kepadanya, “Watzup der ! Bukan main lagi tempat kau parking kereta, kat depan rumah orang ! Tak ker kurang asam namenye tue?” , dengan selamba Jamil menjawab pertanyaan Aderi, “ Elexlah der..lagipun kereta aku ni tak boleh nak diparking kat tempat yang takde class. Nanti nampak  tak ber’class’ la pulak. Sebelum terjadi apa-apa yang tidak diingini berlaku, aku bertindak pantas menghentikan perbualan tersebut. Aku mengajak Jamil berborak. Ternyata dia telah menjadi seorang yang sangat berjaya. Dia telah manjadi seorang doktor pakar, malah telah dinobatkan sebagai ‘ Hand of Curing’ kerana dia telah berjaya menemui ubat kepada penyakit kanser dan HIV.
Setelah kepenatan mereka bercerita, mereka masuk dalam ruang rumah agam. Mereka bertemu dengan Nate dan terus bersalaman. Aku pergi ke satu sudut untuk menenangkan fikiran. Tiba-tiba seorang wanita menegurku. Ku lihat orangnya tinggi lampai , berwajah bulat dan bersih berdiri sambil menghulurkan tangannya. Oh! Itu rupanya Fartila @ Bo0olattt. Dia datang bersama seorang jejaka yang agak tampan (tapi aku punya lagi tampan). Terkejut maut aku melihatnya, orang itu ialah Awang Safari. Tidakku sangka dia sudah menjadi begitu segak bergaya. Dia kini bertugas sebagai pelatih dalam rancangan “The Biggest Loser Asia” dan Fartila adalah tunangnya. Fartila pula bertugas sebagai pensyarah di Universiti Cambridge.
Kemudian aku pergi ke tempat yang menyediakan makanan. Aku terlihat seorang wanita yang tinggi langsing. Rambutnya panjang melepasi paras lutut. Sape erk?? Aku pun menyapanya. Rupa-rupanya dia ialah Florina. Kata Flo, dia bekerja di sebuah makmal tempat menyelidik kerbau. Ini kerana daging kerbau dikatakan mampu menghilangkan rasa mengantuk. Macam tak percaya pulak spesies die menyelamatkan dunia..huh! Namun begitu dia masih lagi anggun seperti dahulu. Tiba-tiba datang seorang perempuan dari tandas , sama tinggi seperti Flo. Mmm…kelihatannya seperti kembar, aku cuba mengingatinya. Dia memegang coklat Cloud 9. Tiba-tiba aku teringat, siapa lagi yang sering memakan coklat Cloud 9 selain daripada Dorinmia..huh! Spesies kedekut ini sudah berjaya rupanya, menjadi seorang pramugari. Biasalah spesies die kan jenis yang terbang-terbang, memang patut pun dia bekerja sebagai seorang pramugari, untuk meneruskan keturunannya lah katakan.
Selepas berbual dengan “kembar tak serupa”, aku pergi ke balkoni rumah agam familiku itu. Belum sempat aku melalui pintu keluar, terdengar oleh telingaku alunan piano yang sedikit sumbang dari arah balkoni. Ku teruskan langkahku, ku melihat seorang wanita yang kecil molek dengan rambut tocang ala Korea tak jadi membelakangiku. Dia menghadap ke arah piano di hadapannya. Aku berdehem dan dia terus menoleh ke arahku. Aku terkedu melihat giginya yang putih bersinar melebihi kulit kakinya. Rupa-rupanya kawan lamaku Maureen. Menurut Maureen kini dia telah menjadi seorang pemain piano yang terkenal di Korea. Patutlah rambut tocangnya ala-ala Korea walaupun tidak menjadi. Bunyi mainan piano yang ku dengar tadi agak sumbang kerana jari-jari Maureen terluka akibat bermain gitar. Tali gitar itu terputus kerana dia bermain gitar seperti piano walaupun mengetahui rupa piano dengan gitar jauh berbeza. Tiba-tiba aku terdengar namaku dilaungkan lalu aku pun bergegas meninggalkan Maureen.
Aku menuruni tangga dengan laju. Aku terpaku melihat seseorang,hampir terjatuh! Selepas itu, aku menatap dan mengamati orang itu dengan penuh tanda tanya. Oh ya, rupa-rupanya itu ialah Marsahmira. Lagaknya seperti Beyonce, mengucap aku melihatnya ! Ya Allah!! Tubuhnya dibaluti kain yang begitu sendat sekali hingga menampakkan semua yang ada di tubuhnya. Dia bekerja sebagai ahli shuffle yang terkenal. Dia mempunyai organisasi shufflenya yang tersendiri iaitu Midnight Memerang Kids (MMK).
Aku berlalu dari situ. Nasib baik imanku masih kuat. Kalau tidak, entah apa yang akan terjadi. Tiba-tiba aku terlanggar bahu seorang perempuan, tubuhnya setinggi aku. Rambutnya ikal mayang, panjangnya sama seperti Flo, tetapi bahasa yang digunakan olehnya agak berlainan sedikit dari yang lainnya. Tanya punya tanya, namanya Angel. Angel mana erk?? Oh, baru ku ingat. Dia ialah Angela Anak Untai. Nampaknya dia sedang bekerja di sebuah sekolah tadika antarabangsa , di mana ramai anak-anak orang ternama disekolahkan di situ termasuk anak Michelle Yeoh, Jennifer Lopez, Brad Pitt, Kesha, Mariah Carrey, Siti Nurhaliza, dan cucu kepada Barrack Obama. Wah ! Nampaknya, bukan calang-calang orang yang dijumpai oleh Angel setiap hari. Sikap Angel agak kebudak-budakan, jadi dia memang sesuai menjadi seorang guru tadika.
Aku mengajak Angel pergi ke tempat makan. Perutku terasa lapar, macam-macam jenis lagu yang dinyanyikan dari tadi. Dari lagu English sampai ke Malay song. Aku terlihat seorang wanita yang bertubuh langsing dan sedikit berisi dengan baju yang boleh dikatakan agak mahal di tubuhnya. Sekali pandang nampak macam Wardina Safiyyah(sape tak kenal kat Wardina, pendek umur), dua kali pandang macam Ekin (isteri kepada artis terkenal di Malaysia iaitu Mawi). “ Is that really Panpan?” Aku scan kembali muka wanita tersebut. Yes! memang Dayang Najihah. Busana muslim yang dipakainya yang menjadi trend wanita muslimah abad ini jelas menunjukkan bahawa dia seorang yang mengikuti perederan fesyen semasa. Baju labuh yang diperbuat daripada kain yang berkualiti tinggi beserta dengan tudung yang disaluti dengan emas di sisinya dan dihiasi manik menunjukkan bahawa baju yang dipakainya berharga lebih dari ratusan ribu ringgit ditambah lagi dengan tas tangan yang majoritinya dipenuhi dengan berlian tulen berwarna hitam dan putih. Badannya tidak lagi berisi seperti dulu. Aku seperti tidak percaya melihat Panpan. Bodynya boleh dikategorikan sebagai Miss World (walaupun dah berkahwin). Alah, dulu bukan main taknak kurus. Nanti kalau kurus banyak sangat orang terpikat kat dia, katanya (sorry, banyak sangat makan santan).  Dia datang bertemankan seorang jejaka yang agak tampan, tinggi dan segak bergaya dengan tuksedo hitam yang dipakainya. Sangat lengchai woo! Amat secocok sekali dengan wanita moden tersebut. Dia kini telah berkahwin dengan lelaki tersebut rupanya (identiti suami dirahsiakan! yang pasti suami dia sangat disukai oleh kami semua. ngehehe~). Pasangan ini memang sepadan. Kata dulu, takde jodoh, rupa-rupanya dia yang berkahwin dahulu berbanding dengan kami semua. Dia bertugas sebagai seorang pensyarah dalam bidang penyiasatan di Universiti Hogwarts, yang ditubuhkannya sendiri.  Aku menanyakan kepadanya mengapa menggunakan nama Hogwarts. Dia menjelaskan padaku bahawa dia terlalu taksub akan movie Harry Potter, maka dia pun telah menubuhkan sebuah universiti tersebut dan telah mengkaji dan menyediakan jurusan penyiasatan. Oh, jadi universiti ini pasti khas untuk orang-orang yang berminat untuk menjadi penyiasat, ala-ala Detektif Conan gitu! Sesuailah dengan dia yang meminati Harry Potter dan Detektif Conan (walaupun tak suka baca komik Conan) .
Ketika sedang rancak berborak dengan pasangan merpati dua sejoli itu,tiba-tiba datang seorang wanita yang bertubuh langsing. Dia membawa sebatang kayu hoki bersamanya. Rupa-rupanya dia ialah Joyce. Hmm..dari kecil sampai ke besar bermain hoki. Dia baru sahaja habis melatih anak buahnya bermain hoki yang akan mewakili Malaysia dalam sukan Olimpik di Afrika kelak. Dia telah dianugerahi dengan pingat kebesaran Datuk oleh Yang Amat Berhormat Ketua Menteri Sarawak. Datuk Joyce Sylvester Silin ! Hebat juga kawan aku yang sorang nie.
Ketika berjalan ke tempat letak kereta (untuk mengambil barang yang tertinggal), aku hampir-hampir dilanggar oleh sebuah kereta yang agak berjenama. Pemandu kereta itu meminta maaf kepadaku. Aku melihat tanda namanya yang tersemat di kiri bajunya. Ferysiana Binti Lisan. Hmm…macam kenal tapi dimana ya? Dengan perasaan yang gembira, aku menguntumkan senyuman kepada Fery. Muka Fery yang kehairanan memaksa aku memperkenalkan namaku. Kami sama-sama tersenyum. “Lama tak jumpa? Kerja apa sekarang?”, ujarku. “Executive manager je,”, Huh! Je kau cakap?! Dah nama manager tentulah gaji besar, omelku dalam hati. Kami berbual sambil berjalan masuk ke rumah agam.
Nampaknya, baru sedikit sahaja rakan-rakanku yang aku temui. Mana ketua kami dahulu yang digelar Puteri Dugong dari kerajaan Srivestari ?? Tiba-tiba aku disergah dari belakang. Seorang wanita yang berisi tetapi pendek berdiri di belakangku. Aku cuba meneka gerangan wanita tersebut. Sah Fahreeza! Inilah orang yang aku cari-cari. Dia yang digelar dugong kerana badannya yang berisi tetapi bertubuh rendah, kini sudah berkahwin dengan lelaki pilihannya. Dia kelihatan sangat jelita dan gembira. Dia bekerja sebagai pemilik dan penjaga zoo di bahagian haiwan-haiwan terlindung di Zoo Negara. Hebat!! Dia mempertahankan generasinya agar tidak terus pupus (muahaha!). Tiba-tiba datang seorang wanita bermata coklat menyapa kami berdua. Dia bersama seorang lelaki. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Nur Raihan. Unta rupanya. Seorang lagi rakanku yang bertugas sebagai tentera darat berjaya aku temui. Tetapi dia tidak ingin memperkenalkan lelaki bersamanya. Namun aku dapat mengenali lelaki tersebut dengan baik. Sedang rancak bercerita, seorang wanita bersuara lantang memanggil kami. Dia ialah Nursalma Athirah. Salma bertugas sebagai seorang pemandu pelancong kerana suaranya yang lantang dan mempunyai 8 buah agensi pelancongannya yang tersendiri. Salma memanggil kami untuk berkumpul bersama-sama rakan yang lain.
Baru sahaja majlis hendak bermula, tiba-tiba datang dua orang jejaka yang amat ku kenali. Mereka ialah Fazlim Azam dan Azmirsaffuan. Fazlim masuk dengan tubuh sasanya telah berjaya menjadi seorang tentera darat berpangkat Leftenan. Dia berjaya dalam temu duga selepas dua kali mencuba. Azmir pula kini telah menjadi pemandu kapal terbang. Dia membawa seorang wanita yang sangat cantik bersamanya. Aku tertanya-tanya siapakah wanita itu. Azmir telah membeli sebuah kereta yang agak mahal iaitu Enzo Ferrari. Kata Azmir, dia mempunyai dua buah kereta lagi di rumahnya. Selain itu, dia memiliki tiga buah banglo dalam negeri manakala dua buah lagi di Sepanyol dan England. Aku amat berbangga dengan rakanku itu. Dia telah berjaya hingga ke tahap ini. Seketika kemudian, datang seorang wanita dengan kereta Satria Satio. Wanita itu memperkenalkan dirinya kepada kami, Siti Norfaridatul. Idda ialah nama yang lama aku tidak dengar. Manakan tidak, dia kini menjadi seorang saintis muda yang mengkaji tentang batu-batu di angkasa. Katanya dia lewat kerana kereta Gen 8 miliknya tiba-tiba rosak di tengah jalan. Dia terpaksa menahan teksi dan kembali semula ke rumah untuk mengambil kereta Satria Satio miliknya. Nampaknya hampir  semua rakan-rakanku telah ku temui semula. Saat ini amat menggembirakan kerana saat inilah dimana memori dibongkar semula dan kisah lama terbit kembali. Majlis makan malam beau sahaja bermula. Tiba-tiba datang enam orang wanita ke majlis kami, Mereka semua memakai kot hitam. Nak ikut cerita Men in Black lah tu, kataku dalam hati. Aku cuba mengecam wanita-wanitatersebut satu persatu.Salah seorang dari mereka ialah Suziana. Suzi sekarang membuka perniagaan sendiri di 10 buah negeri. Perniagaan keropok lekor katanya. Kemudian aku terlihat seorang wanita di sisinya. Memakai cermin mata, tinggi dan putih. Wajahnya tulen seperti anak kacukan. Siapa lagi kalau bukan Nazia. Nazia sekarang sedang bekerja sebagai seorang pensyarah di Universiti Lord of The Sword di United Kingdom. Memang patut pun dia menjadi seorang pensyarah, ilmunya yang banyak tentang pelbagai perkara itu membuatkan dia berjaya sehingga kini.
Mataku menangkap kelibat seseorang. Seorang wanita yang amat ku kenali , kelihatannya dia amat taksub dengan warna hijau pada masa persekolahan dulu. Siapa lagi kalau bukan Zainatun Bidauyah. Aku menyapanya dan bertanya, “mana kau pergi lambat sangat?”, Atun menjawab, “ Gara-gara kapal terbang la, pancit  tengah langit!”, Kami pun ketawa bersama-sama. Atun sekarang tampak lebih tinggi, mungkin berasa tersisih dengan tubuhnya yang rendah kot. Kata Atun, kini dia sedang belajar di sebuah university di luar negara, peringkat Ph.D. Tambahnya lagi, jurusan yang diambilnya terlalu senang untuk difahami dan dipelajari. Jurusannya berkenaan alam sekitar. Memang patut pun senang..kataku dalam hati.
Aku terlihat dua orang wanita yang kelihatan agak malu-malu kucing kepada kami. Sikap mereka tidak berubah dari dahulu hingga sekarang. Siapa lagi kalau bukan Nor Fazila dan Nur Bazillah , kataku dalam hati. Mereka bekerja sebagai pengurus pemasaran di sebuah syarikat yang sangat trekenal. Huh! Diam-diam ubi berisi. Aku tercengang melihat seorang wanita di tepi Fazila, gadis bercermin mata. Ada ala-ala minah Cina, tapi deri segi percakapannya, dia seorang yang berbangsa Melanau.  Oh, dia Nur Haliza rupanya. Tiba-tiba Jamil si mulut platipus bercakap dari atas pentas. “Hari ini saya amat gembira kerana dapat bertemu semula dengan kalian semua adalah perkara yang amat menggembirakan apabila bertemu dengan rakan yang telah lama jauh di  mata namun di hati tidak pernah dilupa. Kebanyakan kita telah berjaya dalam hidup masing-masing. Semoga persahabatan kita kekal sehingga kita masing-masing dikembalikan kepada Maha Pencipta,” Huh! Biar betul Jamil yang bercakap. Selalunya perkataan yang keluar dari mulutnya ialah perkataan yang dari mulutnya adalah perkataan yang mampu meretakkan jiwa! Adakah dia sudah berubah? Ya, nampak gayanya begitu dan bukan dia seorang sahaja yang sudah berubah. Hampir semua rakan-rakanku dahulu sudah berubah 100%. Sangat mengagumkan. Impian yang selama ini menjadi mainan, kata-kata yang selama ini selalu diungkapkan dan perkara baik dilakukan akhirnya menjadi kenyataan.

Aku menoleh ke arah pintu rumah agam milik keluargaku. Dua orang wanita yang agak berusia, namun masih terserlah sifat keibuannya. Mama Hanima dan Bonda Hanani! Aku menjerit memanggil semua rakan sekelasku (siap buat pengumuman lagi kat mikrofon! Kesian Jamil kerana terpaksa menghentikan khutbahnya). Kami semua berkumpul dan menyerbu ke arah Mama dan Bonda. Masing-masing nak mintak peluk dan kiss (men are not allowed. sorry guys). Oh! betapa rindunya kat Mama dan Bonda. Dua orang wanita yang banyak membentuk kami semua. Mama seorang yang tegas, Bonda seorang yang penyayang. Disebabkan sikap mereka yang tegas dan penyayang itulah yang menyebabkan kami semua menjadikan Mama dan Bonda menjadi ‘role model’ kami. Jika ingin di’rewind’ semula, banyak yang kami semua lalui. Di saat kelas kami dikategorikan sebagai kelas yang suram, Mama yang encourage kami semua untuk menceriakan kelas sehingga berjaya merangkul kelas paling cantik di sekolah! Di saat budak-budak kelas kami dihina oleh orang-orang (time tingkatan 3), Bonda yang berada di sisi kami. Oh kenangan lalu menggamit jiwa! :’)
Dikala rembulan bermain biola, kami pun pulang ke rumah masing-masing. Kenangan yang indah ini akan selalu aku ingat. Kenangan yang amat menggembirakan sehingga mampu membangkitkan kembali nyawa yang telah hilang. Mungkin hari ini, mungkin esok kami tidak akan pernah berjumpa lagi. Oleh itu kenangan ini akan dijadikan album hidup yang akan kekal di lubuk hati. Kenangan yang amat menggembirakan. Siapa yang dapat menghilangkan kegembiraan ialah orang yang tidak pernah kenal kenal erti bahagia dan gembira.
Pulang ke rumah membersihkan diri tidak dapat menghapuskan kenangan  tadi. Diri ini bagai dihidupkan semula. Rakan-rakan yang aku temui tadi, tidak dapat diganti dengan apa-apa. Biar masa yang memisahkan kami dan biarlah masa yang menemukan kami semula.
Malam ini telah berlalu, sebuah cerita yang tak mungkin dapat digambarkan dengan kata-kata. Ibarat kamus hidup yang tidak boleh dirujuk dengan sekelip mata. Jiwa yang selama ini dirundung rindu yang mendalam, telah terubat dengan sebuah pertemuan. Rakan-rakan yang aku temui tadi sudah mempunyai keluarga, kehidupan dan kerjaya masing-masing.
Malam semakin tua, dan kesejukan mula menyelubungi tubuh hingga ke tulang sum-sum. Sejuk benar rasanya! Bulan purnama pada malam ini sama seperti hatiku. Terang dan bersinar. Manakan tidak, aku telah berjaya berjumpa dengan semua kawan-kawan lamaku. Indahnya hari ini berlalu tanpa ku sedari. Pagi yang indah dan malam yang sunyi menemaniku pada malam itu. Kisah yang panjang akhirnya berakhir dengan kebahagiaan. Kebahagiaan dalam perpisahan. Ya, ayat yang lebih sesuai untuk hidupku, berpisah selama bertahun-tahun tetapi hanya bertemu selama beberapa hari,sudah cukup untuk menghiburkan hati. Hujan dalam hati kerana derita merindui kini mula digantikan dengan pelangi. Pelangi yang indah. Warna-warnanya cukup untuk menggambarkan perasaanku ketika itu.
Selagi ada bulan mentari, selagi rinduku bersemi, selagi ada bulan dan bintang, selagi ada kawan-kawan yang ku sayang dan selagi ada waktu yang mendatang, moga kita akan bertemu di masa yang tidak kita ketahui. Kerana satu perkataan kita bertemu, kerana satu perkataan kita merindui..ya, semuanya kerana ikatan yang dipanggil PERSAHABATAN.. J

p/s : Bagi yang telah membaca entry ♥ Alkisah............., entry ini ialah versi edit daripada entry tersebut.. 


KENAPA SAYA PERLU DEACTIVATED FACEBOOK ?



Friday, 8 June 2012 | 14:50 | 0 ?
greetings people !

gahhh. it's been 15 minutes that i'd deactivated my facebook account. Don't worry, TAK block u okay ? -.-'
so yang tinggal sekarang just blog and twitter . buhsannnn . kenapa tak deactivate twitter and blog? sebab twitter dan blog kurang menggoyahkan iman berbanding facebook even bertahun-tahun dah berkecimpung dengan facebook (melalui kajian yang tidak diiktiraf yang telah dibuat sebelumnya)

KENAPA DEACTIVATE FACEBOOK ?

entahlah. yang pasti, instinct kuat sangat suruh deactivate. hebat kan? :p
second of all, maybe nak melarikan diri dari masalah. and masalahnya ialah, kat facebook ada muka-muka yang menyakitkan hati..KOT. well, macamlah tak tahu facebook tu banyak menimbulkan masalah.. *sigh*
next is sebab nak spm. so, start kawal diri dari sekarang sebelum semuanya terlambat. KAN? yang pasti, study belum mula lagi. hewhewhew~
i wonder, berapa la result yg aku dapat nanti.. maklumlah, kite ni insan biasa je.. bukan student kesayangan guru, bukan budak pandai.. boleh dikatakan di tahap yang medium point la..
lagipun, facebook bukannya ada benda yang menarik sangat pun.. UNLESS nak stalk org yang kite suka.. etc ~
gahhhh. hidup tanpa facebook is like vampire without blood. in my case, vampire without human blood. kenapa? sebab vampire without blood, dorang akan terus mati., tapi aku tanpa facebook masih hidup lagi.. kenapa my case is like vampire without human blood? sebab, without human blood vampire masih hidup lagi. mereka ada makanan sampingan like animal punya blood. so, i'm the vampire without human blood sebab masih mampu hidup dengan blog and twitter. Facebook. Facebook..==

tettt! enough with facebook. BUHSANNNNN. Life sekarang? MISERABLE as i can see. sebab? belum ready lagi nak spm. semangat nak spm langsung xda or should i say lemah semangat? hmm. and second, banyak sangat konflik melanda. Pernah tak rasa kadang-kadang sayang kat orang tu, kadang-kadang benci sangat kat orang tu? ORANG TU doesn't always mean couple tapi ORANG TU merangkap sahabat-sahabat and orang sekeliling. Pernah tak rasa mcm tu ? pernah tak? Well thats what i am now. Perubahan yang paling ketara (yang diobserved oleh diri sendiri) i'm getting far away from people around me, love to be alone, malas nak layan orang, kurang mesra, langsung tak peramah sepertu dulu. and result exam hari tu pun menurun. aaaaaaaa!!! tension...... a bit :3

SOMEBODY, HELP ME!!!!!

second situation is...
Pernah tak heartache? tipulaa kalau cakap tak pernah. BERANI KERAT JARI :p
Heartache tak semestinya broken heart ala-ala couple things tu. eeeee. heartache is lebih kepada kecewa, sakit hati, tapi hati tak pecah lagi. huu. Sangat kecewa apabila ada kawan sumpah diri yang sangat kiut ini x'D . i mean, salah ke kalau tegur untuk kebaikan? tapi kemudian disumpah kat public..for the second time.. SEDIH + KECEWA bila sahabat baik sendiri lebih memilih couple dia berbanding kawan sendiri. Loosing friends when they are in love because they rather choose their partner instead of us. Is it a mother nature ?
For sure, ini adalah julung kalinya perkara ni terjadi. whoops!  i'm not the one who is in relationship okay? if i'm in the relationship, i will not forget my friends.. bukti? ahh tak perlu. bukan nya nak masuk mahkamah pun kan........................................

situasi ketiga..
a bit complicated.. about love damn things :3
semalam terfikir sampai tak boleh tidur.. do i ever loved someone? i mean the one that i really really really do loved. mmm, bila de'rewind' balik.. rasa mcm tak pernah kat sebab benda couple2 dulu tu just untuk memain.. and i believed its call LIKE not LOVE..kan? so literally, i never love someone (not included with parents teachers and friends kayy) ahah. FUNNY. for me, kalau kite betul-betul LOVE kat someone, kite won't be easily to forget them. i mean,for example, " waaa! dia dah ade makwe ke? melepas aku! cari yang  baru je laa.." kalau betul-betul LOVE kat someone tu, kite akan tunggu dorang and still love dorang even comes hell or high water.


but trust me, if that someone doesn't meant to be with us, we are meant to be with the one who is better :')

kan? bahbah, i put my dots here. assalamualaikum and goodbye. TAKE CARE GARNIER :p

Friendship Things



14:44 | 0 ?

♥ mirror is my only friend....because,when i cry..it never laughs..!


♥ <---- she's the type of girl who can do anything as long as her best friend is by her side 

♥  a stranger stabs you in the front; a friend stabs you in the back; a boyfriend stabs you in the heart, but best friends only poke each other with straws.

♥  a friend is someone who can see the truth and pain in you even when you are fooling everyone else.

a friend is someone who knows the song in your heart and can sing it back to you when you have forgotten the words.

friendship isn't about whom you have known the longest... it's about who came, and never left your side..

the words that escape a friend's mouth are "i'll be there when you say you need me" but the words that are unheard from a true friend's heart are "i'll be there... whether you say you need me or not.

if all my friends were to jump off a bridge, i wouldn't jump with them, i'd be at the bottom to catch them

friendship is like standing on wet cement. the longer you stay, the harder it's to leave, and you can never go without leaving your footprints behind.

a true friend sees the first tear... catches the second... and stops the third

everyone hears what you say. friends listen to what you say. best friends listen to what you don't say.

when it hurts to look back, and you're afraid to look ahead, you can look beside you and your best friend will be there.

because once upon a time, we were best friends. and, yes, there's been a lot of bad stuff in between. but none of that matters right now, okay? you need me, i'm there. any time, any place, anywhere

its really amazing when two strangers become the best of friends, but it's really sad when the best of friends become two strangers.

friends are like a good bra, supportive, hard to find, and always close to your heart!

of all the friends i've ever met, you're the one i won't forget and if i die before you do i'll go to heaven and wait for you.

anyone can make you smile or cry
but it takes someone special to make you smile
when you already have tears in your eyes

don't walk in front of me; i may not follow. don't walk behind me; i may not lead. just walk beside me and be my friend.

i believe in angels, the kind that heaven sends. i'm surrounded by angels, and i call them my best friends.

the only reason god didnt make us sisters is because one mom couldn't handle us both.

somewhere, there is someone who dreams of your smile and finds in your presence that life is worthwhile. so when you are lonely, remember it's true; somebody, somewhere is thinking of you.

a good friend helps you up when you fall. a best friend pees their pants laughing, trips you again, and calls you an a**hole.

as people grow up, they realize it becomes less important to have more friends, and more important to have real ones.

i catch your eye and you smile and i feel so much love for you it's insane, but i feel you looking back at me with nothing more than friendship.

wanna see who your real friends are? screw up and see who's still there.

friends are like stars, they come and go, but the ones that stay are the ones that glow

if one day you want to cry, just call me. i can't promise i'll make you laugh, but i can cry with you.

if one day you want to run away, don't be afraid, just call me. i can't promise i'll make you stop, but i can run with you.

if one day you are bored, just call me. i can't promise i will entertain you, but i can tell you i am bored too.

a friend is someone who understand your past, believes in your future, and accepts you today just the way you are.

true friends can see the hurt in your eyes when everyone else is fooled by your smile.

friends are those rare people who ask how we are and then wait to hear the answer.

people say best friends are hard to find -- that's because the best is already mine!

a friend is not the one that will kill for you, but the one that will die for you

true friendship is when two friends can walk in opposite directions, yet remain side by side

so many *memories*
so many stupid fights
so many inside .j.o.k.e.s. and the craziest nights…
everything crazy that i do
always seems to happen when im with [(you)]

here's to the nights that turned into mornings with the friends that turned into family

walking with a friend in the dark is better than walking alone in the light.

a real friend is one who walks in when the rest of the world walks out.

if i was told we were going to live for a 100 days, i'd like to live 99 so i don't have to live without you.

friends teach you what you want to know. enemies teach you what you need to know.

there's a point in every true friendship, where friends stop being friends and become sisters.

friend: one who knows all about you and loves you just the same.

you get into the [ b i g g e s t ] fights, with the people you care about most because t h o s e are the relationships, you're willing to fight for

it's funny how in the end, you always go back, to the ones that have been there from the very beginning

“are we going to be friends forever?” asked piglet.
“even longer,” pooh answered.

sometimes i wonder what my life would be like with out you. then i thank god i only have to wonder.

side by side or miles apart, dear friends are always close to the heart.

unlike barbie, my friends and i are not sold separately.




|


Copyright ©. Code thanks to OhMissLinda.Re-edited by NayliIdzwati. With little helped of CikGee